Gartner: Mobiele data-only abonnementen minder in trek

29 december 2015

telecomaanbieder-mag-geen-06-nummer-voor-tablet-gebruikenWereldwijd gaat de komende jaren het aantal mobiele data-only abonnementen dalen, zo voorspellen de marktonderzoekers van Gartner. Vooral in volwassen markten is er door de sterke beschikbaarheid van alternatieve verbindingsmethoden een dalende trend te zien.

 

Uit het onderzoek van de Amerikaanse marktspecialisten blijkt dat in de periode 2016-2019 in vooral volwassen markten het aantal mobiele data-only abonnementen sterk gaat teruglopen. De onderzoekers voorspellen dat in markten als de Verenigde Staten, Japan en West-Europa tegen 2019 minder dan 20 procent van alle mobiele eindgebruikers nog een mobiel data-only abonnement gebruiken.

Redenen
Belangrijkste reden is dat er voor mobiele eindgebruikers steeds meer alternatieven krijgen voor het kunnen verbinden van hun datacentrische devices. Waar mobiele data-only abonnementen door mobiele operators eerst werden gezien als logisch mobiel verlengstuk van vaste breedband, via WiFi, verandert nu het gebruikerspatroon. Eindgebruikers maken nu in markten met een groot aanbod van WiFi en het toestaan van thetering door operators steeds meer gebruik van deze diensten, zoadat de toegevoegde waarde van data-only abonnementen verdwijnt. Dit geldt vooral voor tabletgebruik omdat tablets met een simkaart vaak veel duurder zijn dan tablets zonder simkaart. Dit beperkt de groei van data-only abonnementen nog meer, aldus Gartner.

Hoop aan de horizon

Toch is Gartner nog niet geheel negatief over de markt voor mobiele data-only abonnementen. De experts verwachten dat in zich ontwikkelende markten wel nog groei is voor deze soort mobiele abonnementen. Zeker als er in deze markten nog weinig toegang is tot vaste breedband via WiFi-verbindingen. In dit soortmarkten maken vooral eindgebruikers van tablets nog steeds vaker gebruik van mobiele internettoegang.

Advertenties