Telecomoperators kunnen flink profiteren van de ‘connected car’

18 juli 2014

Apple-CarPlayOperators, vooral als zij in het bezit zijn van mobiele netwerken, kunnen de komende vier jaar flink profiteren van de ‘connected car’. Dit constateren de marktexperts van Infonetics Research in een onderzoek.In hun onderzoek naar de connected car-markt voor telecomoperators stellen de marktexperts dat dit segment de komende vier jaar flink zal aan groeien. Het gaat hierbij vooral om de mobiele verbindingen die de auto’s hebben via de onboard simkaarten en app-systemen en om toegevoegde diensten. De specialisten van Infonetics Research stellen dat in de komende vier jaar, tot 2018, de wereldwijde omzet in dit marktsegment verdriedubbeld naar in totaal 16,9 miljard dollar. De markt zelf groeit in deze periode jaarlijks met 25 procent tot ongeveer 21 keer de groei die wordt voorspeld voor meer traditionele mobiele telecomdiensten als spraak en datadiensten in deze periode. inmiddels zouden sommige telecomoperators als 90 procent van hun M2M-inkomsten voortkomen uit verbindingen en toepassingen voor met het internet verbonden auto’s.

Technologie belangrijk
De onderzoekers stellen dat telecomoperators een voordeel hebben bij het leveren van verbindingen en diensten met toegevoegde waarde aan connected cars, omdat zij alle technologie hiervoor eigenlijk in huis hebben. Het enige wat zij in principe nodig hebben is minimaal een 2G-verbinding. Natuurlijk is een combinatie van 2G, 3G en LTE de beste technologische voorwaarde voor een niche in de markt voor connected cars. Met de laatste 3G- en 4G-netwerken kunnen de operators beter diensten leveren met een verbeterde interactie, video, realtime anaytics of andere slimme apps.

Andere bevindingen
Uit het onderzoek blijkt verder dat veel auutomobielfabrikanten al serieus werk maken van connected car-systemen in hun auto’s. Onder de voorlopers op dit gebied behoren onder meer General Motors, BMW en Tesla. Dit betekent ook dat deze fabrikanten graag samenwerkingsverbanden aangaan met telecomoperators, zoals bijvoobeeld Tesla doet met KPN in Nederland. Verder constateerden de experts dat, hoewel Noord-Amerika met 37 procent marktaandeel nu de meeste omzet voor zijn rekening neemt uit connected car-diensten, Europa en China de belangrijkste groeimarkten zijn.