Home > Branchenieuws, Mobiele advertising, Mobiele applicaties, Mobiele diensten > All-you-can-app is kans voor traditionele telecomaanbieders

All-you-can-app is kans voor traditionele telecomaanbieders

17 januari 2013

Mobile-app-marketingHet aanbieden van betaalde diensten voor all-you-can-app is volgens accountants- en adviesorganisatie Deloitte een uitgelezen kans voor traditionele telecomaanbieders om dalende inkomsten op te vangen.

De accountants- en adviesorganisatie concluderen dit in hun jaarlijkse toekomstvisie op de wereldwijde ontwikkelingen in de telecom- en mediamarkt TMT Predictions 2013. Zij verwachten dat dit jaar ongeveer tussen de vijftig en honderd mobiele aanbieders zogenoemde all-you-can-app-diensten (AYCA) zullen gaan aanbieden. Met deze betaalde diensten kunnen eindgebruikers voor een vast maandabonnement onbeperkt bepaalde content en diensten gebruiken via mobiele applicaties. In de ogen van de onderzoekers kunnen vooral traditionele telecomaanbieders deze diensten, die in eerste instantie een bedreiging lijken, juist zelf inzetten om hun dalende inkomsten uit telefonie en sms op te vangen. Zo wordt een potentiële bedreiging een kans, aldus de experts van Deloitte.

De kans ontstaat, zo gaan de experts van de accountants- en adviesorganisatie verder, doordat een grote groep eindgebruikers, vooral consumenten, graag onbeperkt toegang tot applicaties wil. Vooral gaat het daarbij om applicaties voor social media, mail, muziek, video en instant messaging.

Innovatie is minder bedreigend
In de TMT Predictions 2013 constateren de specialisten dat ook andere innovatieve ontwikkelingen minder bedreigend zijn dan in eerste instantie werd gedacht. Zo verwachten zij dat veel mensen toch nog pc’s zullen blijven gebruiken en gewoon televisie blijven kijken. Smartphones en tablets gaan pc’s voorlopig zeker niet verdringen, hoewel voorspellingen dit wel aangeven. Ook televisiekijken blijft bij het oude, waarbij de televisie als hoofdapparaat de voorkeur verdient van veel mensen. Wel geeft Deloitte aan dat het second screen, waarbij bij een televisieprogramma ook een smartphone of een tablet wordt gebruikt, meer ingang zal gaan krijgen komend jaar.

Overige voorspellingen
Andere voorspellingen die nog worden gedaan, zijn onder andere meer problemen op het gebeid van IT-beveiliging en de opkomst hierdoor van nieuwe vormen van identificatie. Voor de telecommarkt voorspellen de onderzoekers van de accountants- en adviesorganisatie dat de uitrol van LTE zich wereldwijd verder zal doorzetten.