Wereldwijde uitgaven telecomdiensten groeien dit jaar licht

6 december 2017

In 2017 groeien de wereldwijde bestedingen aan telecommunicatie en betaaltelevisie licht. Dit concluderen de marktspecialisten van IDC in een recent onderzoek. Vooral wordt de markt gestimuleerd door de uitgaven aan IP-diensten en hogere breedbandtoepassingen.

 

Het jaar 2017 loopt op zijn eind en dus is het voor de marktexperts tijd om al de balans op te maken over de mondiale telecomuitgaven van het afgelopen jaar. In hun cijfers over 2017 komen de experts op een groei van 1,6 procent. In totaal gaat het daarbij om 1,7 miljard dollar. Komend jaar, in 2018, stijgt de omzet weer met meer dan 2 procent en zal dan meer dan 1,8 miljard dollar bedragen, zo verwacht IDC.

Telefonie
Het segment dat het afgelopen jaar het beste scoorde, was het mobiele segment. Dit nam met een jaarlijkse groei van 2 procent toe ten opzichte van 2016. De omzet in dit marktsegment komt voral door de toename van het gebruik van mobiele data en door steeds meer IoT-toepassingen als M2M. Deze diensten compenseren ook de wereldwijd geldende daling van mobiele spraak en sms, aldus IDC. De omzet uit vaste telefonie blijft dalen, gemiddeld 6 procent per jaar tot en met 202. De omzet uit vaste telefonie is in 2017 nog goed voor 10 procent van de totale markt voor telecom- en betaaltelevisiediensten. De groei in IP-telefonie is ook op mondiaal niveau niet genoeg om de snelle daling in omzet voor analoog bellen tegen te gaan.

Overige diensten
Vaste datadiensten zijn goed voor 21 procent van de totale markt . De toename van meer data-intensieve diensten over vaste netwerken gaat tot 2021 een groei van 4 procent per jaar realiseren. De markt voor betaal-tv, (abel, satelliet, IPTV en digitale ether-televisie, blijft tot 2021 stagneren. Wel maken televisiediensten een steeds belangrijker onderdeel uit van multiplay-pakketten van telecomaanbieders. De bestedingen aan multiplay groeit dit jaar met 9 procent en met 7 procent in 2018.