Juniper Research: Virtual Reality wordt uitdaging voor breedbandnetwerken

10 augustus 2017

De opkomst van virtual reality (VR)-toepassingen wordt de komende jaren een uitdaging voor de capaciteit van vaste en draadloze breedbandnetwerken. Dit stellen de onderzoekers van Juniper Research in een recent rapport.

Volgens het rapport van de onderzoekers groeit de VR-markt, en vooral die van standalone en smartphone-gebaseerde VR headsets, hard. Dit heeft vanzelfsprekend gevolgen voor de dataconsumptie die deze toepassingen genereren op zowel vaste als draadloze breedbandnetwerken. De komende vier jaar, tot 2021, groeit het dataverbruik van deze toepassingen met maar liefst 650 procent. In 2017 genereren VR-toepassingen een datavolume van bijna 2,800 Petabyte, tegen 2021 is dit opgelopen naar meer dan 21,000 Petabyte. Wanneer dit VR-verkeer, dus standalone of via smartphones, wordt gecombineerd met het dataverkeer van VR headsets die verbonden zijn aan pc’s en gaming consoles, dan stijgt het dataverkeer in 2021 naar 28.000 PB. Deze enorme stijging van het dataverkeer gaat dus een zware belasting opleveren voor de netwerken, aldus de specialisten.

Actieve participatie
De specialisten van Juniper Research adviseren netwerkoperators om nu al maatregelen te gaan nemen om aan deze massale vraag te kunnen voldoen. Zeker als straks VR snelle dataverbindingen nodig gaat hebben en VR-toepassingen straks meer data gaan vragen dan bijvoorbeeld 4K. De onderzoekers stellen dat het VR-verkeer straks bijna gelijk staat aan meer dan 3 miljard uur aan 4K streaming. Netwerkaanbieders en leveranciers van breedbandverbindingen moeten daarom nu aal gaan deelnemen aan gesprekken over VR-standaarden. Zij moeten zich actief hiermee gaan bemoeien, zeker als het gaat om specificaties als minimum frame rate en resolutie. Daarnaast moet meer aandacht worden besteed aan de ontwikkeling van technologieën die de hoeveelheid dataprocessing beperken, de uitrol hiervan en de acceptatie als wereldwijde standaard.

Advertenties