Home > Branchenieuws, Consumenten, Mobiele devices, Omzet, Onderzoek, Tablets > Nog geen echte verbetering voor mondiale tabletmarkt

Nog geen echte verbetering voor mondiale tabletmarkt

9 augustus 2017

De mondiale markt voor tablets blijft het moeilijk hebben, ondanks kleine oplevingen. Dit blijkt uit de recente cijfers van marktonderzoeker IDC over de tabletmarkt in het tweede kwartaal van dit jaar.

 

Volgens de marktspecialisten bevond de wereldwijde verkoop van tablets in het afgelopen tweede kwartaal van dit jaar () zich opnieuw in een neerwaartse spiraal. In Q2 2017 daalde de mondiale verkoop met 3,4 procent naar een totaal van 37,9 miljoen. Wel noteerden enkele leveranciers een groei van hun marktaandeel, maar de onderzoekers zien dit slechts als een tijdelijke opleving. Vooral stagneert de tablet-verkoop omdat de vervangingscyclus lang is, meer in de trend van traditionele pc’s dan die van smartphones, en nieuwe kopers zijn er bijna niet meer. De dalende verkopen leiden ertoe, aldus IDC, dat veel white box-leveranciers van tablets zich uit dit segment aan het terugtrekken zijn en zich op andere devices gaan richten. Dit komt vooral doordat de gemiddelde prijs van tablets daalt doordat de grote fabrikanten hun prijzen verlagen om nog zoveel mogelijk afzet te genereren.

Markt detachables
Ook de markt voor detachable tablets, ooit de redder genoemd van de tabletmarkt, stagneert in het tweede kwartaal van dit jaar, zo constateren de experts van IDC. Dit komt vooral doordat nieuwe producten uitblijven. Voor de tweede helft van dit jaar verwachten de experts dat dit marktsegment wel weer sterk zal aantrekken. Volgens de experts komt dit doordat er nieuwe producten van onder meer Apple worden verwacht, er een herintroductie plaatsvindt van op Windows gebaseerde tablets en dat er waarschijnlijk op Chrome gebaseerde tablets op de markt komen.

Marktaandelen
De mondiale tabletmarkt wordt nog steeds aangevoerd door de iPad van Apple. Door de introductie van twee nieuwe modellen wist  de leverancier meer eindgebruikers te overtuigen, onder meer ter vervanging van oudere iPads. Ook Samsung wist haar marktaandeel uit te breiden door een gelijkblijvende groei in dit kwartaal. Veder blijkt Huawei, net als in de smartphonemarkt, steeds beter te scoren. Deze leverancier moet het vooral hebben van low cost  en cellulaire tablets. Amazon blijft met haar Kindle groeien.  Lenovo wist langzaam te groeien in het detachable segment.

Advertenties