Onderzoek: Nederlanders ervaren nog steeds onverwachte hoge telefoonrekeningen

26 juli 2017

Onverwachte hoge mobiele telefoonrekeningen of ‘bill shock’ wordt nog steeds door een behoorlijk percentage Nederlanders ervaren. Dit blijkt uit recent onderzoek van telecomtoezichthouder Autoritiet Markt & Consument (ACM).

Uit het onderzoek van de telecomtoezichthouder over de gevaren van de huidige abonnementeneconomie heeft ongeveer 14 procent van de onderzochte Nederlandse mobiele eindgebruikers in het afgelopen jaar een of meerdere malen last gehad van een onverwacht hoge mobiele rekening of bill shock. De onderzoekers komen daarbij uit op een gezamenlijk bedrag van 50 tot 80 miljoen euro per jaar.

Valkuilen
De onverwacht hoge kosten worden, aldus het onderzoek, vaak veroorzaakt door onderschatting van de kosten door consumenten. Doordat zij hun werkelijk gebruik onderschatten, blijkt meer dan eens dat hun abonnement ontoereikend is en zij voor extra gebruik meer betalen. Bijvoorbeeld extra bel- of datakosten buiten de bundel bij mobiele abonnementen. Ook kunnen consumenten hun gebruik ook overschatten. Ze maken dan niet maximaal gebruik van de ruimte die hun abonnementen bieden en dan meer betalen dan ze daadwerkelijk gebruiken. Volgens het onderzoek van de ACM geeft ruim 40 procent van de mobiele telefonieconsumenten aan dat hun bundel altijd ruim voldoende is voor hun gebruik. Naar schatting komt deze onbenutte abonnementsruimte al snel neer op enkele tientallen miljoenen euro’s per jaar. Dit kan ook bewust gekochte gemoedsrust zijn, maar de prijs die daarvoor moet worden betaald is een direct gevolg van de gehanteerde tariefstructuur in het abonnementmodel, aldus het blog van de ACM.

Advertenties