Nationale telecomtoezichthouder ziet nog voldoende concurrentie

19 juli 2017

Telecomtoezichthouder Autoriteit Consument & Markt ziet de komende jaren nog voldoende concurrentie op de telecommarkt voor consumenten. Dit ondanks de groeiende bundeling van diensten in pakketten, zo concludeert de telecomtoezichthouder in een recent uitgebrachte marktstudie.

In de recent uitgebrachte marktstudie stellen de specialisten van de Nederlandse telecomtoezichthouder dat de concurrentie op de Nederlandse markt voor telecomdiensten nog voldoende is. Dit ondanks dat operators en service providers steeds vaker hun diensten samenvoegen in een alles-in-een pakketten of abonnementen, triple of quad play. Vaak ook in combinatie met exclusieve content. Dit kan, volgens de ACM, aantrekkelijk zijn voor consumenten. Concurrentieproblemen ontstaan er niet, aldus de marktstudie.

Risico’s
De toezichthouder kwam tot bovenstaande conclusie onder meer door een inventarisatie van de verschillende risico’s voor zowel consumenten als operators en andere service providers. Wanneer consumenten bundels nemen, stappen ze minder snel over naar andere aanbieders. Enerzijds komt dit omdat de ‘losse’ abonnementen bij elkaar vaak duurder zijn of minder bieden dan bundels. Het  vergelijken van de verschillende aanbiedingen van andere aanbieders wordt wel steeds ingewikkelder, zoal op het gebied van belminuten, internetsnelheid, TV-pakket, databundel. Elke aanbieding is net even anders.  Anderzijds, wanneer operators en service providers steeds meer  exclusieve content aan bundels toevoegen, kan dat ook het overstappen beperken. Bepaalde, series of programma’s  zijn dan nog maar bij één aanbieder te zien. De bundels kunnen ook duurder worden doordat de kosten voor de extra programma’s doorberekend worden aan consumenten. De risico’s die voor aanbieders gelden vooral in de schaalgrootte. Twee grote partijen, KPN en Vodafone/Ziggo, hebben zowel een vast als een mobiel netwerk. Andere partijen met alleen een mobiel netwerk, zoals Tele2 of T-Mobile, moeten toegang inkopen bij KPN om ook hun eindgebruikers complete pakketten vast-mobiel, internet en tv te bieden.  Deze aanbieders hebben vaak een kleiner klantenbestand en kunnen de risico’s niet spreiden over verschillende bedrijfsonderdelen. Dat kan nadelig zijn voor kleinere aanbieders. Het risico is dat ze uiteindelijk uit de telecommarkt verdwijnen, zo concludeert de ACM.

Acties ACM
De ACM heeft de online consument hoog op de agenda staan. Vandaar dat het deze studie heeft gedaan om de risico’s in kaart te brengen. Voor consumenten lijken voorlopig de voordelen van bundeling van diensten groter dan de nadelen. De toezichthouder zal er op blijven letten dat vergelijken van bundels niet moeilijker wordt en overstappen niet onnodig ingewikkeld. De ACM vindt dat er voldoende keuzemogelijkheden moeten blijven bestaan en wil dat er niet alleen maar dure tv-pakketten beschikbaar zijn. Voor gezonde concurrentie is het belangrijk dat er ook  kleinere telecomaanbieders zijn met scherpe tarieven. Op dit moment wordt opnieuw een marktanalyse Telecom gedaan. Daaruit kunnen maatregelen komen die de concurrentie tussen grote en kleine telecomaanbieders bevorderen.  De voordelen voor consumenten van meer aanbieders, zoals scherpe prijzen, voldoende keuze en extra diensten mogen niet verdwijnen doordat kleinere telecomondernemers van de markt verdwijnen.

Advertenties