Home > Branchenieuws, Mobiele devices, Mobiele standaarden, Mobiele technologie, Mobiele toepassingen, Onderzoek, Tablets > Onderzoek: Tabletfabrikanten tonen meer interesse in high-endsegment

Onderzoek: Tabletfabrikanten tonen meer interesse in high-endsegment

14 juli 2017

Tabletfabrikanten gaan zich steeds meer richten op het highend-segment,  in plaats van het verder ontwikkelen van meer traditionele slate tablets, zo stellen onderzoekers van het Taiwanese Digitimes.

Volgens de onderzoekers lijkt het erop dat de traditionele slate tablet is uitontwikkeld en dat consumenten en zakelijke eindgebruikers daar steeds minder interesse in hebben. Dit heeft directe gevolgen voor de hele tabletmarkt. Zo gingene er in Q1 2017 wereldwijd 36 miljoen tablets over de toonbank. Dit is maar liefst 30 procent minder dan in Q4 2016 en 12,4 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2016. De specialisten verwachten dat door deze achterblijvende vraag de verkoop van slate tablets ook in de tweede helft van dit jaar verder daalt.

Compensatie in high-end
Om de tegenvallende vraag naar traditionele tablets te kunnen compenseren, gaan fabrikanten zich steeds meer richten op de high-end-modellen, zoals bijvoorbeeld de iPad Pro of de Surface 4 van Microsoft. Tablets met hoge resolutieschermen, ultradunne schermranden en een lage energieconsumptie gaan de norm worden. Ook zullen deze tablets in toenemende mate van complete connectiviteit worden voorzien, dus met WiFi en cellulaire (4G)-toegang. Standaard WiFi-only gaat dus waarschijnlijk verdwijnen.

Marktaandelen
De onderzoekers constateren ten slotte, op basis van cijfers van IDC, dat de Zuid-Koreaanse fabrikant Samsung met een marktaandeel van 19 procent de grootste fabrikant is van traditionele slate tablets. Op de tweede plaats volgt Foxconn, dankzij de productie voor Apple, met 16 procent, Compal met 13 procent en Huawei met 6 procent.

Advertenties