Home > Branchenieuws, Mobiele diensten, Mobiele operators, Mobiele standaarden, Mobiele technologie, Mobiele toepassingen, Onderzoek, Telecomstandaarden > Onderzoek: Nationale mobiele telco in Europa niet altijd marktleider

Onderzoek: Nationale mobiele telco in Europa niet altijd marktleider

11 juli 2017

De bekende nationale mobiele telecomaanbieder hoeft in het huidige Europa niet altijd ook meteen de marktleider in haar thuismarkt te zijn. Dit constateert de telecomwebsite Telecoms.com in een recent onderzoek.

 

Op basis van gegevens van zusterbedrijf en marktonderzoeker Ovum over de mobiele markten van het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italie, Nederland en Belgie, concludeert de website dat in ongeveer de helft van de onderzochte markten  de nationale mobiele aanbieder, vaak de traditionele aanbieder, niet altijd de grootste is op de markt. Zo is in Duitsland O2, van Telefonica, met 38 procent marktleider. De Duitse aanbieder T-Mobile, van Deutsche Telekom, komt op de tweede plaats. In Spanje is de Franse aanbieder Orange met 35 procent marktleider en ook hier komt de nationale Spaanse aanbieder, Telefonica, pas met 31procent marktaandeel  op een tweede plaats. Tot slot is in België eveneens Orange de grootste met 41 procent aandeel en komt Belgacom op de twee plaats met 38 procent marktaandeel.

Verklaring
De telecomexperts geven niet echt een verklaring voor de posities van deze traditionele aanbieders in de betreffende thuismarkten. Zo was T-Mobile de dominante aanbieder in Duitsland voor de overname van E-Plus (KPN) door Telefonica en werd daardoor in schaalgrote minder, maar de buitenlandse operators kunnen ook goed hun merknaam internationaal in de markt hebben gezet. Of geven misschien eindgebruikers in plaats van een nationaal gevoel vaker de voorkeur aan de beste deal die zij kunnen maken, zo stellen de onderzoekers.

Succesvolle nationale aanbieders
In andere markten blijken de nationale traditionele mobiele aanbieders of telco’s nog steeds wel de succesvolste. In Nederland heeft KPN met 56 procent marktaandeel ruim overwicht op Vodafone met 23 procent. In Oostenrijk is A1 Telekom met 41 procent marktleider en in Italië is dat, met 36 procent, Telecom Italia. In het Verenigd Koninkrijk is de Britse mobiele telecomoperator EE gelijk met O2 (Telefonica) met 33 procent. De Franse markt wordt alleen gedomineerd door aanbieders van eigen bodem, met Orange als marktleider met 40 procent van de Franse mobiele markt.

Advertenties