EZ ziet geen heil in extra maatregelen premiun sms-diensten

4 juli 2017

Het ministerie van Economische Zaken is voorlopig niet van plan om extra maatregelen te nemen voor het beschermen van consumenten tegen ongewenste sms-diensten. Dit meldt verantwoordelijk minister Kamp de Tweede Kamer.

 

De belangrijkste reden voor de minister, aldus de Kamerbrief, om geen aanvullende maatregelen te nemen is dat de sector inmiddels zelf voldoende maatregelen heeft genomen om consumenten te beschermen tegen te hoge kosten door premium SMS-diensten. De sector heeft hiervoor onder andere de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten in het leven geroepen. Bovendien moeten alle aanbieders van premium sms-diensten zich bij de stichting registeren om in Nederland hun diensten te kunnen aanbieden. Zo onstaat al van tevoren een filter. In 2016 werden op deze manier enkele aanbieders op een zwarte lijst gezet. Ook telecomoperators werken met de Stichting samen, zodat eventeel diensten op het netwerk kunnen worden geblokkeerd.

Vinger aan de pols
De regering blijft wel de vinger aan de pols houden, zo geeft Kamp verder aan. Mochten er signalen komen dat de huidige zefregulering en wetgeving niet afdoende zijn, dan kan EZ nog met aanvullende maatregelen komen. Hiervoor is al wetgeving beschikbaar in onder andere het Burgerlijk Wetboek en in de Regeling universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen. Hierin wordt aangegeven dat het mogelijk is eindgebrikers met problemen rndom premium sms-diensten af te sluiten van hun mobiele netwerk en kunnen consumenten vragen hun mobiele nummer te laten blokkeren voor alle betaalde premium sms-diensten of een abonnement af te nemen zonder sms. De Consumentenbond is ng sceptisch over de maatregelen. Volgens de consumentenbehartiger is het nog steeds mogelijk voor malafide aanbieders om consumenten te duperen. De Consumentenbond vindt dat het incasseren van de kosten van een premium sms-diensten via de telefoonrekening ruimte biedt aan malafide aanbieders om misbruik te maken.

Advertenties