Bedrijven houden voorkeur voor verbindingsdiensten van telco’s

28 juni 2017

Uit onderzoek van de marktexperts van ABI Research blikt dat bedrijven die flink investeren in technologie bij diensten van telecomoperators nog steeds een voorkeur hebben voor alleen connectiviteit, Diensten met toegevoegde waarde zijn minder populair.

 

Ondanks dat telecomoperators steeds vaker meer diensten met toegevoegde waarde proberen te leveren in plaats van alleen maar connectiviteit, is dit laatste wat bedrijven die flink in technologie investeren echt willen. Volgens het onderzoek gaat het hierbij om 55 procent van de respondenten. Slechts 31 procent van de respondenten geeft aan dat zij in Connectivity+ zijn geïnteresseerd. Voor telco’s is deze laatste groep het meest geschikt om naast connectiviteit ook andere diensten met toegevoegde waarde aan te bieden. Slechts 13 procent van de onderzochte bedrijven verwacht dat telecomoperators met nieuwe ecosystemen voor het IoT, data gerelateerde IT en clouddiensten komt.

Geen clouddiensten
De stelling van de onderzoekers wordt verder bevestigd doordat slechts 4 procent van de respondenten erover denkt om telecomoperators te gebruiken voor clouddiensten. Binnen de komende vijf jaar wordt verwacht dat dit percentage zelfs naar 1 procent daalt. Dit suggereert dat bedrijven voor dit soort diensten de voorkeur geeft aan meer gespecialiseerde leveranciers dan aan hun telecomoperators.

Andere verticale markten
De onderzoekers concluderen tot slot dat telecomoperators op dit moment op de verkeerde verticale markten, zoals de automotive-industrie, richten. Uit andere verticale markten bestaat, volgens ABI Research, wel meer interesse in telecomdiensten met toegevoegde waarde, zoals de retailsector, de overheid en de logistiek.

Advertenties