Markt voor wearables blijft komende vijf jaar toenemen

27 juni 2017

De mondiale markt voor wearables blijft maar groeien. Dit voorspellen de marktspecialisten van IDC in een recent onderzoek. In de komende vijf jaar gaat het volume van verscheepte wearables ongeveer verdubbelen.

 

De wereldwijde markt voor wearables blijft maar groeien, zo constateren de specialisten. Dit jaar groeit het aantal verscheepte wearables met 201,4 procent of 125,5 miljoen stuks. Over vijf jaar is dit aantal licht verdubbeld tot 240,1 miljoen stuks met een jaarlijkse groei van 18,2 procent.

Transformatie
Het onderzoek geeft aan dat de markt voor wearables nu wel een soort van transformatie doormaakt. Draaide het binnen dit marktsegment de eerste jaren vooral om zo snel mogelijk zo veel mogelijk devices af te zetten, tegenwoordig gaat het steeds meer om het verzorgen van de juiste gebruikerservaring. Het wordt steeds belangrijker hoe wearables er uit zien en aanvoelen. Ook functionaliteit wordt steeds belangrijker voor eindgebruikers. De specialisten van IDC gaan ervan uit dat de volgende generatie wearable devices zal onder meer digitale assistenten bieden, cellulaire connectiviteit en een inbedding in steeds grotere ecosystemen, zowel in thuisomgevingen als in zakelijke omgevingen.

Ontwikkelingen devices
De onderzoekers van IDC verwachten verder dat smartwatches voorlopig het grootste deel uitmaken van alle verkochte wearables. Basic versies, zoals  onder meer fitness bands of devices waarop geen apps van derde partijen kunnen draaien, vormen binnen dit segment weer het grootste segment. Dit komt onder meer doordat traditionele horlogemakers steeds meer inzetten op hybride horlogers, aldus de onderzoekers. Vanaf 2019 zal de verkoop van smart watches van huidige smartphonefabrikanten, zoals de Apple Watch en de Samsung Gear gaan profiteren van de opkomst van  wearablesmet cellulaire connectiviteit. Smart bands / polsbanden, ooit marktleider in wearables, groeien nog slechts langzaam in volume. Tot slot maakt de markt voor slimme kleding een grote sprong dankzij steeds meer Chinese leveranciers die shirts, riemen, schoenen, sokken en andere kleding met sensors en connectiviteit op de markt brengen. Wel moet de consumentenmarkt hiervoor nog warmlopen, zo geeft het onderzoek aan.

Advertenties