EY: Disruptieve competentie belangrijkste uitdaging voor telecomsector

27 juni 2017

De mondiale telecomindustrie ziet disruptieve competentie als de belangrijkste uitdaging voor de komende jaren om het hoofd boven water te kunnen houden. Dit stellen onderzoekers van het acoountants- en advieskantoor EY in een recent onderzoek.

 

Volgens het onderzoek Digital transformation: 2020 and beyond van de specialisten gaat de mondiale telecomindustrie de komende jaren, vanaf 2020 en verder flink veranderen. Voor de industrie blijven traditionele bronnen van inkomsten, zoals telefonie of sms, onder druk staan door bijvoorbeeld OTT-aanbieders. Operators moeten blijven nieuwe bronnen van inkomsten aanboren om relevant te blijven voor eindgebruikers en zakeijke klanten. Hoewel veel operators al de stap hebben gemaakt naar aanbieder van digitale diensten, blijft de sector kwetsbaar voor snelveranderende technologie cycli, acties van conurrenten en behoeften van klanten, aldus de onderzoekers.

Uitdagingen

Deze disruptive competitie blijft dus voor de telecomsector de grootste uitdaging. Meer dan een derde, 37 procent, van de respndenten ziet deze ‘disruptieve concurrentie’ als de allergrootste strategische uitdaging waar de telecommunicatiesector mee wordt geconfronteerd. Verder geeft driekwart, 74 procent, aan dat deze disruptieve competentie in de top 3 van uitdagingen voor het komend jaar staan. Deze top 3 wordt verder aangevuld met organisatorische flexibiliteit, 47 procent, en een gebrek aan ROI, 37 procent.

Aandachtspunten
De specialisten van EY geven voor de telecomindustrie een aantal aandachtspunten aan waarmee operators hun positie kunnen verbeteren in de koemnde periode. Zij moeten ten eerste hun organisatorische agility verbeteren, dit is de basis voor een succesvolle digitale transformatie. Daarnaast moeten zij een meer gestructureerde houding aannemen voor het ontwikkelen van digitale diensten die op de langere termijn meer gaan opleveren. Ook moeten zij nieuwe manieren vinden om het ecosysteem aan te gaan. Verder is een holistische benadering van analytics belangrijk voor het maximaliseren van voordelen, evenals en beter geoptimaliseerde roadmap voor infrastructurverbetereingen op basis van vraag. Procesautomaisering zal voor telecomoperators het belangrijkst worden in de toekomst/ ten slotte heeft dit alles een belangrijke omschakeling nodig in organisatorische mindset, structuur en interactie.

Advertenties