BYOD-implementatie kent sterke regionale verschillen

26 juni 2017

Uit onderzoek naar de implementatie van BYOD in het bedrijfsleven in de VS, het VK, Frankrijk en Duitsland constateren de marktspecialisten van Strategy Analytics grote verschillen tussen Noord-Amerika en Europa. Vooral als het gaat om beveiliging en privacy.

 

Uit het onderzoek van de marktspecialisten onder 1.200 respondenten in 9 verticale markten blijkt dat BYOD binnen het bedrijfsleven wel als positief wordt gezien. Veel bedrijven zien de waarde van BYOD voor hun werknemers om hen de flexibiliteit te geven om overal te werken met een device naar eigen keuze en als een tool om de bedrijfskosten omlaag te brengen. BYOD is daarom voor bedrijven vaak een economische reden, ze hoeven alleen het juiste netwerk te leveren.

Pijnpunten
T0ch zijn er nog veel pijnpunten rondom BYOD en die vertalen zich ook in de adoptie. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven in Noord-Amerika meer geneigd zijn om BYOD toe te staan en/of standaard te implementeren dan landen in Europa. Zeker binnen het MKB is dit het geval, waarbij kleinere bedrijven in de Verenigde Staten vaker BYOD toestaan dan bijvoorbeeld gelijkwaardige bedrijven in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland, zo geeft Strategy Analytics in haar onderzoek aan. Vooral bestaan bij bedrijven nog steeds veel vragen over de daadwerkelijke waarde die BYOD oplevert en de verschillende beveiligings- en privacy-problemen. Juist op deze twee laatste punten verschillen de Europese respondenten sterk van hun collega’s in de VS. Zeker nu in mei 2018 de GPDR-regelgeving van kracht wordt. In plaats van een stijging van het aantal BYOD-deviecs binnen bedrijven, verwachten de onderzoekers daarom dat het aantal in het komend jaar met juist 10 procent zal gaan dalen. Ook in de VS.

Advertenties