Onderzoek: Mobiele markt in Nederland krimpt licht

12 juni 2017

In het eerste kwartaal van 2017 is de omzet van de mobiele markt in Nederland licht gekrompen. Dit stellen de marktexperts van Telecompaper in hun onderzoek over het eerste kwartaal van dit jaar. De mobiele penetratie is wel in het afgelopen kwartaal toegenomen.

 

In hun kwartaalonderzoek stellen de marktexperts dat in het afgelopen eerste kwartaal de omzet van de Nederlands mobiele markt zeer licht is gekrompen met 0,7 procent naar een totaal van 1,2 miljard euro. Ten opzichte van het laatste kwartaal van 2016 daalde de omzet met 1,1 procent. De lichte daling is opvallend, in afgelopen jaren was die veel sterker. De lichte daling komt, volgens de onderzoekers, doordat de blijvende aandacht van de mobiele operators voor de verkopen van abonnementen met meer GB’s aan mobiele data de ontwikkeling van de omzet van mobiele diensten lijkt zich langzaam te stabiliseren. Maar, zo constateren de experts, de verbeteringen, onder meer door het bieden van quad play en lagere prijzen, komen nog niet in de plus. Ook hebben de mobiele operators nog last van wet- en regelgeving, zoals het afschaffen van de roamingtarieven deze maand. Wel blijft in ons land de mobiele penetratie toenemen. Deze lag in Q1 2017 op 120 procent.

Ontwikkelingen mobiele operators
In Q1 2017 heeft mobiele operator Tele2 de meeste groei van de omzet weten te realiseren met 36 procent vergeleken met Q1 2016. Het marktaandeel nam ook toe naar 4,6 procent in Q1 2017. KPN wist het marktleiderschap zelfs uit te breiden naar 42,8 procent. Het marktaandeel van T-Mobile steeg naar 21,4 procent. Alleen Vodafone, inclusief nu de mobiele omzet van Ziggo, kreeg met een omzetdaling te maken van 6,4 procent. Het marktaandeel van de mobiele operator kwam aan het einde van het afgelopen kwartaal uit op 31,2 procent.

Toekomstige verwachtingen
Tot slot kijken de onderzoekers van Telecompaper ook nog naar de verwachtingen voor de komende vijf jaar. Dit jaar zal de omzet van de Nederlandse mobiele markt nog krimpen met tussen de 2 en 3 procent naar in totaal ongeveer 4,6 miljard euro. In de komende vijf jaar, tot 2021, verwachten zij nog een daling van jaarlijks rond de 0,9 procent tot een omzet van 4,5 miljard euro in 2021. Dit komt onder meer door een toenemende onderlinge concurrentie tussen de mobiele operators en een verzadigde of stagnerende markt en blijvende regulering.

Advertenties