Nederlandse breedbandmarkt groeit minder snel

9 juni 2017

In het eerste kwartaal van 2017 is de Nederlandse vaste breedbandmarkt minder snel gegroeid dan voorheen. Dit stellen de marktspecialisten van Telecompaper in hun kwartaalonderzoek over de Nederlandse breedbandmarkt.

 

Volgens het kwartaalonderzoek steeg het aantal vaste breedbandaansluitingen in het eerste kwartaal van dit jaar met slechts 0,2 procent naar een totaal van 7,34 miljoen. Vooral het aantal kabel- en glasvezelaansluitingen daalde ten opzichte van Q4 2016. Het aantal kabelaansluitingen steeg het minst met 0,3 proicent tegen 1,4 procent in het laatste kwartaal van 2016. Het aantal glasvezelaansluitingen steeg in Q 1 2017 met 0,6 procent tegen 2,6 procent in Q4 2016. Het aantal DSL-aansluitingen blijft verder dalen. De onderzoekers leggen de oorzaak van de nu waargenomen groeivertraging binnen de Nederlandse breedbandmarkt bij de toenemende marktverzadiging in ons land. In totaal staat de penetratie van vast breedbandinternet in Nederlandse huishoudens nu op 94 procent. De omzet uit breedbandaansluitingen kwam in het eerste kwartaal van dit jaar uit op 474 miljoen euro, ofwel 0,3 procent meer dan in Q4 2016. De omzetgroei ligt dus iets hoger dan de groei in volume.

Kabel blijft marktleider
Wanneer de Nederlandse markt wordt bekeken naar breedbandtechnologie, is vast breedbandinternet via de kabel marktleider met 3,38 miljoen aansluitingen. DSL is nog steeds nummer twee, ondanks een daling naar 2,86 miljoen aansluitingen. Glasvezelbreedband groeide naar 1,1 miljoen aansluitingen aan het einde van Q1 2017. Ziggo blijft de grootste breedbandaanbieder van Nederland. De kabelaanbieder groeide 0,4 procent in het eerste kwartaal naar bijna 3,19 miljoen breedbandabonnees. Dit is goed voor een marktaandeel van 43,4 procent. De nummer twee, KPN, inclusief haar merken Telfort, XS4ALL en Edutel, groeide met 0,4 procent naar 40,4 procent marktaandeel. Naast Ziggo en KPN kent de markt nog een aantal kleinere spelers, zoals T-Mobile, dat de klanten van Vodafone Thuis heeft overgenomen en de Nederlandse Energiemaatschappij die eind 2016 is begonnen met het leveren van multi-play pakketten. Volgens de onderzoekers doen deze twee kleinere aanbieders het goed en zullen in de rest van 2017 nog meer marktaandeel gaan winnen op de grotere aanbieders van vast breedband internet.

Rest van 2017

Voor heel 2017 verwachten de een groei van meer dan 2 procent jaar-op-jaar voor de Nederlandse vaste breedbandmarkt. Dit is overigens minder dan de 2,6 procent groei vorig jaar ten opzichte van 2015. Wat betreft de omzet, verwachten de experts dat de deze in 2017 met 1,5 procent zal toenemen. Dit komt mede door de recente prijsverhogingen die de verschillende aanbieders hebben doorgevoerd. Voor de periode 2017-2021 voorspelt Telecompaper een gemiddelde groei per jaar van 1,7 procent in het aantal Nederlandse vaste breedbandverbindingen en een gemiddelde omzetgroei per jaar van 1,2 procent.

Advertenties