Markt OTT-messaging apps blijft toenemen

22 mei 2017

Het marktaandeel van messaging apps als WhatsApp en Snapchat blijft de komende vijf jaar toenemen, zo voorspellen de marktsepcialisten van Juniper Research. Zij verwachten tevens dat de leveranciers de mogelijkheden van deze apps zullen uitbreiden.

 

Uit onderzoek van de marktspecialisten blijkt dat het aantal eindgebruikers van mobiele messagingdiensten van OTT-aanbieders tussen 2017 en 2021 verder zal toenemen. Zijn er dit jaar wereldwijd nog 2,3 miljard unieke eindgebruikers van deze diensten, tegen 2021 is dat met een gemiddelde jaarlijkse groei van 12 procent 4,2 miljard geworden. Kortom, voor aanbieders als WhatsApp en Snapchat is dit goed nieuws.

Uitbreiding mogelijkheden
Doordat messaging apps aantrekkelijk blijven voor eindgebruikers, verwachten de specialisten van Juniper Research dat de ontwikkelaars de mogelijkheden van deze apps de komende jaren gaan uitbreiden. Vooral denken zij hierbij aan zakelijke mogelijkheden als integratie met CRM-systemen. Hiervoor zullen de apps steeds vaker van Artificial Intelligence (AI) worden voorzien. De messaging apps gaan hierdoor meer waarde bieden voor bedrijven om met hun klanten in contact te komen. Voor de klanten zelf biedt dit meer mogelijkheden tot flexibiliteit en verminderde wachttijden bij klantenservices. Vooral binnen de eRetail en de bankensector zal AI binnen messaging apps flink worden uitgerold. Het aantal cahtbots op mobiele toestellen zal de komende vijf jaar toenemen tot meer dan 2 miljard.

Advertenties