Geïntegreerde mobiele betalingsfunctionaliteit voor smartphones neemt toe

11 mei 2017

Diensten als Apple Pay, Android Pay en Samsung Pay zitten langzaam aan in de lift. Dit komt doordat steeds meer smartphones hierop zijn voorbereid. Dit stellen de marktspecialisten van IHS Markit in een onderzoek.

Uit het onderzoek van de marktspecialisten blijkt dat steeds meer smartphones zijn voorbereid op diensten voor mobiele betalingsfunctionaliteit zoals Apple Pay, Android Pay en Samsung Pay. Tegen het eind van dit jaar gaat het wereldwijd om 3,4 miljard smartphones en groeit door naar 5,3 miljard smartphones in 2021. Eind dit jaar zal 11 procent van de smartphones geschikt zijn voor Apple Pay, 61 procent voor Android Pay en 3 procent voor Samsung Pay. Deze laatste dienst overlapt vaak met Android Pay, zo geven de onderzoekers aan. Apple Pay is nu beschikbaar in 15 internationale markten, Android Pay in 10 markten en Samsung Pay in 14 markten.

Groei realiseren
De onderzoekers constateren wel dat deze mobiele betalingsfunctionaliteiten nog wel verder moeten doorgroeien. Hiervoor, zo stellen zij, moeten ze mobiele betalingsdiensten verder uitbreiden en strategische samenwerkingsverbanden aangaan met banken en andere financiële instellingen. Daarnaast zouden er reward- en loyaliteitsprogramma’s kunnen worden ontwikkeld, om meer eindgebruikers over de streep te trekken.

Standaardisering
Een andere methode is, om de mobiele betalingsfunctionaliteit verder te integreren in in-app aankopen en app-aankopen uit de verschillende app stores. Apple en Google zijn bezig om hun mobiele betalingsfunctionaliteit de standaard betalingsmethode te laten worden voor hun app stores Daarnaast komen er ook steeds meer online platforms en bedrijven die de betalingsfunctionaliteit ondersteunen.

Advertenties