Mondiale tabletmarkt weet niet overeind te krabbelen

10 mei 2017

De mondiale tabletmarkt blijft maar in een mineurstemming. Dit blijkt uit de laatste kwartaalcijfers over dit marktsegment van de onderzoekers van IDC.

 

Voor het tiende kwartaal op rij is de mondiale tabletmarkt in een mineurstemming. Uit de cijfers over Q1 2017 van de marktonderzoekers blijkt dat ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2016 de tabletmarkt met 8,5 procent is afgenomen. In totaal gingen er in Q 1 2017 36,2 miljoen stuks over de toonbank. De tabletmarkt bestaat volgens de onderzoekers uit twee hoofdsegmenten die zich in zeer uiteenlopende richtingen ontwikkelen. Het eerste segment bestaat uit de trraditionele slate tablets zonder aankoppelbaar toetsenbord, dat na een piek in 2014 in een steeds scherpere daling terecht kwam. IDC voorziet hierin geen verandering voor de komende jaren. Het tweede segment is dat van de detachables, met toetsenbord. Dit marktsegment is nog steeds aan het groeien, hoewel de groei wel afvlakt.

Marktaandelen fabrikanten
Apple zag in het eerste kwartaal van dit jaar voor maar liefst het dertiende achtereenvolgende kwartaalzijn omzet uit tablets afnemen met 13 procent. \Wel si het bedrijf uiot Cuppertino nog steeds marktleider. Met de iPad Pro, die wel toenemende groeicijfers kenden, is Apple nu ook marktleider in het detachable-segment. Samsung bleef de nummer twee op de tabletmarkt ondanks een kleine volumedaling jaar-op-jaar van 1,1 procent. Ook de Zuid-Koreaanse fabrikant verwchuift zijn verschuift de focus naar het detachable-segment, allemaal op Windows 10 gebaseerde tablets. Huawei was de enige tabletleverancier uit de top vijf die een groei realiseerde van 31,7 procent naar 2,7 miljoen tablets. Ook Huawei stapt van Android-gebaseerde gewone slate tablets over naar Windows-gebaseerde detachables. Amazon blijft de top5 in- en uitgaan met zijn goedkope Kindle Fire slate tablets. De afzet daalde in Q1 licht en kwam uit op 2,2 miljoen stuks. Voor Amazon blijft de eigen Kindle Fire vooral een device om de eigen content te leveren en te verkopen. Lenovo is de nummer 5 van de markt met 2,1 miljoen verscheepte tablets.

Advertenties