Onderzoek: Toenemend smartphonegebruik belangrijkste oorzaak groei app-omzet

4 mei 2017

Toenemend smartphonegebruik is de belangrijkste oorzaak voor de groei van de mondiale omzet aan apps. Dit constateren onderzoekers van het mobiele onderzoeksbedrijf Newzoo.

 

Uit het Globlal Mobile Market Report 2016  van de mobiele marktspecialisten blijkt dat de mondiale omzet van de app stores tussen 2017 van 2020 groeit van 56,4 miljard dollar dit jaar naar 85 miljard dollar in 2020. Belangrijke katalysator van deze omzet aan mobiele apps is dat tegelijkertijd ook het mondiale smartphonebezit groeit, aldus het rapport. Dit jaar worden er wereldwijd 2,6 miljard smartphones gebruikt, in 2020 zijn dat er 3,6 miljard. De onderzoekers signaleren wel dat de traditionele app stores van Apple en Google het lastiger gaan krijgen door alternatieve distributiekanalen als onafhankelijke Android stores, directe downloads en andere manieren om die traditionele app stores te passeren.

Games meest lucratief
Uit het onderzoek blijkt dat mobiele gaming apps het meest voor eindgebruikers interessant zijn. Van de totale omzet van 56,4 miljard dollar nemen mobiele gaming apps 82 procent voor hun rekening. Inkomsten uit niet-gaming apps zullen de komende drie jaar flink gaan toenemen. De omzet uit deze laatste categorie neemt toe van 10,2 miljard dollar dit jaar tot 20 miljard in 2020. Zowel in volwassen markten als in markten in opkomst.

Regio’s
De onderzoekers van Newzoo constateerden dat de grootse omzet uit app stores in 2017 in de regio Azië–Pacific, met een marktaandeel van 56 procent, in totaal 31,8 miljard dollar. Binnen deze regio is China de grootste markt. Noord-Amerika en Europa volgen met veel lagere omzetten, respectievelijk 10,6 en 8,5 miljard dollar.

Advertenties