Adverteerdersonderzoek: Verkoop losse smartphones groeit in Nederland

26 april 2017

De verkoop van losse smartphones zal dit jaar in Nederland flink gaan toenemen. Dit stelt adverteerders affiliate-oranisatie Awin Benelux in een recent onderzoek naar trends in de telecommarkt.

 

In haar Telecom Performance Barometer 2017  signaleert de affiliate-organisatie dat Nederlandse consumenten al enige tijd steeds vaker zelf de regie in handen nemen als het om de aanschaf van mobiele toestellen gaat. Ze kiezen niet alleen het toestel, maar ook eventuele abonnementen, contractperiodes en maandbedragen. Consumenten zijn tegenwoordig ook veel vrijer in providerkeuze en betalen doorgaans minder hoge maandbedragen, doordat de toestellen niet in de maandlasten worden doorberekend. Aan deze trend komt, volgens de experts in het onderzoek, voorlopig geen eind. De verkoop van losse toestellen is tussen 2015 en 2016 met maar liefst 26 procent toegenomen. De onderzoekers verwachten dat de verkoop van losse toestellen onder meer door de nieuwe regelgeving van de AFM alleen maar zal toenemen en dat ook sim only abonnementen hier het komende jaar op zullen meeliften. Ook Tele2 had al gesignaleerd dat mobiele operators vanaf 1 mei a.s. waarschijnlijk minder toestellen zullen gaan verkopen.

Totale telecomsegment
De onderzoekers constateren verder dat telecomaanbieders nog wel de meeste toestellen verkopen. In het afgelopen jaar verschoof de verkoop van losse handsets dan ook van de resellermarkt naar de mobiele telecomoperator ’s. De verkopen in het totale telecomsegment zijn in 2016 opnieuw gestegen. De telecomverkopen in ons land groeiden met 13,3 procent ten opzichte van 2015, met een kleine verschuiving van het piekmoment. In 2016 was deze namelijk in september, in 2015 in augustus. De reden voor deze kleine verschuiving het afgelopen jaar is de release van de iPhone 7. In de maand september van 2016 behoorde Nederland tot een van de eerste landen waarin de iPhone 7 en 7 Plus werden uitgebracht.

Marktaandelen

Zowel in 2015 als 2016 zorgden Samsung en Apple voor een aanzienlijke stijging in handsetverkopen. Dat deze twee smartphone-grootmachten dan ook het grootste marktaandeel hebben is niet verwonderlijk. Wat echter interessanter is, is dat de twee stuivertje hebben gewisseld; in 2015 is Apple nog het meest verkochte merk, maar in 2016 heeft Samsung de eerste plaats overgenomen.

Advertenties