Onderzoek: Multiplay-diensten groeien nog steeds

18 april 2017

Het gebruik van multiplay-diensten in Nederland groeit nog steeds. Dit blijkt uit onderzoek van Telecompaper naar de Nederlandse multiplay-markt aan het eind van 2016.

Volgens de telecomexperts kiezen steeds meer Nederlandse huishoudens om vaste telefonie, breedbandinternet en televisie in een enkel pakket van een enkele aanbieder af te nemen. Zo bleek aan het einde van het vierde kwartaal in 2016 de markt op jaarbasis met 6,5 procent te zijn gegroeid naar een totaal van 1,04 miljard euro. In totaal hadden 6,5 miljoen Nederlanders een multplay-pakket. Quad play, televisie, vaste telefonie en breedbandinternet gecombineerd met mobiele telefonie, neemt toe. Aan het eind van Q4 2016 had 15 procent van de 6,5 miljoen huishoudens met multiplay een quad play-pakket. Eind 2015 was het nog 11 procent.

Quad- en triple-play
Aan het einde van Q4 2016 hadden bijna 6,5 miljoen huishoudens in Nederland een multiplay pakket. Steeds vaker hebben deze huishoudens een quad play pakket met daarin de drie vaste diensten (breedband, tv en vaste telefonie) en mobiele telefonie. 15 procent van alle multiplay-huishoudens had eind vierde kwartaal een quad play pakket. Een jaar eerder was dit nog iets meer dan 11 procent. Het merendeel van de huishoudens heeft nog altijd een triple play-aansluiting. In Nederland combineren 3,96 miljoen huishoudens drie diensten (vast of mobiel) bij één aanbieder. Wel daalt het aantal huishoudens met triple play vanwege de overstap naar quad play. Verder blijkt uit het rapport dat het aantal huishoudens dat twee diensten bundelt in een pakket (dual play) langzaam daalt na een piek in het vierde kwartaal van 2014. Er wordt steeds minder vaak voor gekozen om breedband met vaste telefonie te combineren, terwijl het combineren van breedband met televisie of mobiele telefonie juist populairder wordt. De verwachting is dat het aantal quad play-huishoudens flink gaat stijgen vanaf het tweede kwartaal van 2017.

Marktaandelen
Ziggo is de multiplay-aanbieder qua aansluitingen marktleider met 47,9 procent marktaandeel, gevolgd door KPN met 39,3 procent. Qua omzet is Ziggo ook de grootste aanbieder, met 47,5 procent, gevolgd door KPN met 42,9 procent. Op de quadplay-deelmarkt is KPN de grootste partij met bijna 86 procent van de aansluitingen en 87 procent van de omzet, vergeleken met bijna 11 procent respectievelijk 10 procent voor Ziggo.

Advertenties