KPN schakelt traditionele telefoniediensten uit

14 april 2017

KPN gaat de komende jaren haar vaste telefonienetwerk flink moderniseren. Dit betekent dat de traditionele PSTN- en ISDN1/2- en meervoudige PSTN-telefoniediensten in 2019  worden gemoderniseerd of uitgeschakeld.

 

De telecomaanbieder signaleert al jaren een teruggang van de traditionele meervoudige PSTN- en ISDN1/2-diensten. Veranderend klantgedrag en het succes van VoIP  worden door de telecomoperator als oorzaak gezien. Daarom gaat de operator haar enkelvoudige PSTN-dienst moderniseren op basis van haar landelijke IP-infrastructuur, waardoor eindgebruikers deze functionaliteit kunnen blijven gebruiken. De telecomaanbieder start op 10 mei 2017 met de migratie van de eerste van de 13 pilot centrales.

Migratie naar VoIP
Eindgebruikers van de digitale enkelvoudige en meervoudige ISDN1/2- en meervoudige PSTN-diensten moeten de komende jaren overstappen naar op breedband gebaseerde telefonie-oplossingen, die al geruime tijd een bewezen alternatief zijn. Hiermee kunnen naast telefonie, ook oplossingen als pinnen en beveiliging worden gebruikt. Bovendien stelt de breedbandtechnologie eindgebruikers in staat om verschillende diensten veelal voordeliger te combineren over één enkele aansluiting.

Tijdpad
Vanaf 1 september 2019 zullen enkelvoudige en meervoudige ISDN1/2 en meervoudige PSTN niet meer voor de klanten van KPN en van KPN Wholesale beschikbaar zijn. Voor de ISDN15/20/30-diensten geldt dat KPN deze dienstverlening vooralsnog handhaaft en tenminste tot 1 januari 2021 blijft ondersteunen. KPN zegt de  gedwongen overgang zorgvuldig te gaan begeleiden. Eindgebruikers worden uitgebreid geïnformeerd over de eventuele veranderingen.

Advertenties