Lichte groei Nederlandse breedbandmarkt in 2016

5 april 2017

De Nederlandse breedbandmarkt is in 2016 maar licht gegroeid. Dit blijkt uit onderzoek van de telecomexperts van Telecompaper. Voornamelijk dankzij de groei van het aantal glasvezelverbindingen.

 

In heel 2016 groeide de Nederlandse breedbandmarkt, volgens het onderzoek van de telecomexperts met 2,6 procent naar een totaal van 188.000 aansluitingen. De meeste groei werd genoteerd in het aantal glasvezelverbindingen met 15 procent. In totaal zijn er nu iets meer dan een miljoen, 1,1 miljoen, glasvezelverbindingen in ons land. De landelijke kabelmarkt nam toe met iets meer dan 2 procent naar 3,37 miljoen aansluitingen. Niet geheel verrassend blijft het aantal DSL-verbindingen in Nederland dalen. In 2016 daalde het aantal DSL-breedbandverbindingen met 1 procent naar een totaal van 2,87 miljoen aansluitingen.


Omzet  en groei breedbandsector
De omzet uit breedbandaansluitingen kwam voor heel 2016 uit op een totaal  van bijna 1,87 miljard euro. De onderzoekers keken ook naar de omzet voor de komende vijf jaar, van 2017 tot en met 2021. De omzet zal in deze periode groeien met jaarlijks 1,2 procent. Deze omzetgroei vertegenwoordigt een jaarlijkse groei van het aantal breedbandverbindingen in deze periode van 1,7 procent per jaar.

Marktaandelen aanbieders
Tot slot keken de specialisten ook nog naar de marktaandelen op de nationale breedbandmarkt. Ziggo, onderdeel van VodafoneZiggo, is marktleider met bijna 3,18 miljoen aansluitingen of 43,4 procent van de markt. KPN, inclusief dochterbedrijven Telfort, XS4ALL en Edutel, komt uit op de tweede plaats. De voormalige marktleider verloor in 2016 2.000 aansluitingen of 0,3 procent marktaandeel. Een kleinere speler op de markt zijn T-Mobile dat de breedbandaanbiedingen van Vodafone heeft overgenomen. De onderzoekers verwachten dat dit jaar kleinere aanbieders, onder meer door de komst van NLE en dus T-Mobile marktaandeel zullen blijven winnen.

Advertenties