Kostenaspect bij keuze triple play minder belangrijk

4 april 2017

De keuze van consumenten voor een alles-in-een pakket voor bellen, vast internet, televisie en/of mobiel hangt steeds minder af van de kosten hiervan. Dit concluderen de telecomexperts van Telecompaper in een recent onderzoek.

Volgens de telecomexperts in hun meest recente Triple Play Insightsrapport  over het vierde kwartaal van 2016 is de keuze voor een bepaalde aanbieder van alles-in-een pakketten steeds minder afhankelijk van de kosten van deze pakketten. Ten opzichte van Q4 2015 laat dit keuze-aspect een daling zien, hoewel kosten nog altijd de primaire reden zijn voor de keuze. Belangrijker zijn internetgerelateerde zaken gaan worden. Consumenten laten zich vaker leiden door onder andere de snelheid van de geboden pakketten. Deze zaken vormen nu de tweede keuzereden, samen met televisie-aspecten als aantal zenders, beeldkwaliteit en betrouwbaarheid. Beide aspecten zijn goed voor 18 procent van de genoemde redenen voor consumenten om voor een alles-in-één (ofwel triple play) pakket te kiezen.  Mogelijk wordt de televisie-component in de nabije toekomst nog belangrijker. Na een strijd om wie het snelste internet levert, zijn aanbieders als Ziggo en KPN momenteel namelijk verwikkeld in een content-strijd, aldus de onderzoekers.

Minder overstappers
In het onderzoek constateren de experts verder dat minder huishoudens met een triple play alles-in-een pakket overstappen naar een andere aanbieder in vergelijking met Q4 2015. Hierdoor neemt de beweging in de markt af.  De onderzoekers verwachten wel dat dit jaar, 2017, de markt opnieuw in beweging komt door nieuwe partijen als NLEx en Youfone.

Marktaandeel

Ziggo is op dit moment verreweg de grootste speler op het gebied van alles-in-één pakketten. KPN volgt op een tweede plek. Het hoogste marktaandeel van Ziggo is in Limburg. KPN doet het heel erg goed in de provincie Flevoland. In Zeeland is het de regionale speler, ZeelandNet (Delta) die een meerderheid op de markt heeft. KPN-dochter Telfort is het sterkst in Gelderland en Utrecht.

 

Advertenties