EZ: Kosten servicenummers moeten aan banden

27 maart 2017

In een reactie op een recent arrest van het Europees Hof van Justititie (HvJ-EU) geeft het Ministerie van Economische Zaken aan dat het ervoor wil gaan zorgen dat klantenservices geen extra kosten voor telefonisch contact in rekening gaan brengen.

Volgens een brief aan de Tweede Kamer van verantwoordelijk demissionar minister mogen bedrijven straks alleen het tarief voor een standaard oproep naar vaste of mobiele nummers dat telecomaanbieders hebben in rekening brengen. Het is daarom niet toegestaan om extra tarieven te rekenen bovenop de gebruikelijke telefoniekosten. Dit blijkt, aldus de minister uit het eerder gepubliceerde arrest van het HvJ-EU.

Geldigheid
Bovenstaand voorstel van de minister geldt alleen als bellers daadwerkelijk klant zijn bij het bedrijf waar ze mee bellen. Wanneer een bedrijf en beller geen overeenkomst hebben, verandert de huidige regelgeving niet. Dan mogen bedrijven bellers wel extra kosten in rekening brengen bovenop de gebruikelijke telefoniekosten. Hieraan is, zlas het nu is, wettelijk geen limiet aan gebonden.

Advertenties