Markt wearables is aan verandering onderhevig

16 maart 2017

De markt voor wearables is aan het veranderen. Dit constateren de marktexperts van IDC in een recent onderzoek. Basis wearables zijn tegenwoordig eigenlijk net zo goed als de smart wearables.

 

De mondiale markt voor wearables wil nog steeds niet echt snel groeien. Hoewel in het laatste kwartaal van 2016 er wereldwijd 33,9 miljoen stuks over de toonbank gingen, een groei van 16,9 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015, is dit nog niet de massale uptake. In heel 2016 gingen er 25 procent meer wearables over de toonbank dan in 2015, 102,4 miljoen stuks.

Verandering
De onderzoekers constateren dat er op het gebeid van wearables wel een verandering gaande is. Was de markt eerst verdeeld in basis wearables, die geen apps van derden kunnen draaien, en smart wearables die dat wel kunnen. Maar zo blijkt, de huidige smart wearables hebben voor veel eindgebruikers weinig waarde. Vooral omdat deze nog steeds aan smartphones zijn gebonden. Basic apps zijn vooral geschikt voor fitness en gezondheidstoepassingen, en vinden daarom nu meer en makelijker aftrek. De grote besturingssystemen voor smart wearables, WatchOS en AndroidWear gaan zich daarom in toenemende mate richten op deze functionaliteit en niet speciaal op apps van derden. Daarnaast zien de experts ook dat om de pols gedragen wearables niet meer de enige zijn die op de markt verkrijgbaar zijn. In 2016 was 1 procent van alle verkochte wearables een device dat in-ear werd gedragen. Ook met sensors volgeladen kleren waren goed voor 1 procent van alle deviceverkopen. Meer van dit soort devices worden dit jaar verwacht.

Advertenties