Onderzoek: Bestaande eindgebruikers meest belangrijk voor leveranciers en operators

8 maart 2017

Bestaande eindgebruikers behouden voor smartphones is op dit momnent voor veel fabrikanten, leveranciers en operators binnen de telecombranche het belangrijkste doel. Dit constateren de marktspecialisten van Kantar WorldPanel in een recent onderzoek.

 

Uit het onderzoek van de marktspecialisten, gepresenteerd tijdens MWC2017,  blijkt dat operators, leveranciers en fabrikanten zich vooral richten op hun bestaande eindgebruikers. Dit doen zij met het leveren van nieuwe smartphones en het geven van andere upgrades. Nieuwe potentiële klanten worden marketingtechnisch heel anders benaderd en de telecombedrijven zijn niet druk bezig met het zich verbinden met deze potentiële eindgebruikers. Dat dit ook moeilijker wordt, blijkt uit de dalende omzet van deze bedrijven in de onderzoeksmarkten, de VS, het VK, Duitsland, Frankrijk, Italië, China, Australië en Japan.

Nieuwe tactieken
De onderzoekers stellen veder dat zij signaleren dat de telecombedrijven de diensten zich marketingtechnisch richten op het voller en beter maken van de diensten die nu aan bestaande klanten en gebruikers worden aangeboden. Deze tactieken zijn onder meer het herkennen van en reageren op veranderend koopgedrag, het bieden van nieuwe technologie als VR of wearables om hen te verleiden tot upgrades en het bieden van nieuwe gebruikerservaringen zoals relevante die diensten en content met smartphones combineren.

Tips voor behoud
De experts geven in hun onderzoek ook enkele tips hoe de telecombedrijven zich kunnen aanpassen aan dalende marges, veranderend consumentengedrag en perceptie over de uniforme diensten die steeds meer worden aangeboden en hoe zij meer high-end toestellen en diensten kunnen aanbieden voor midrange prijzen. Mobiele aanbieders en het hele mobiele ecosysteem moeten daarom nieuwe en innovatieve  aanbiedingen ontwikkelen en nieuwe en vooral vruchtbare partnerships onderhouden.

Advertenties