Onderzoek: Informatie over mobiel abonnement vaker via website

6 maart 2017

img-011216-106-onlinebildNederlandse mobiele eindgebruikers zoeken vaker informatie over een mobiel abonnement online dan dat zij een telecomwinkel bezoeken. Dit concluderen de marktspecialisten van Telecompaper in een onderzoek.

 

Uit het onderzoek blijkt dat bij oriëntatie op een nieuw mobiel abonnement vooral het internet wordt geraadpleegd, Van de respondenten heeft 75 procent hiervoor wel eens een website geraadpleegd. Slechts 31 procent heeft zich hiervoor in een winkel georiënteerd. De onderzoekers constateren verder dat 44 procent van de internetbezoekers voor een nieuw abonnement hiervoor de website van een telecomaanbieder bezocht. 31 procent bezocht een website van een onafhankelijke aanbieder. Van de bezoekers aan fysieke telecomwinkels bezocht 21 een winkel van een mobiele aanbieder  en in 10 procent die van een onafhankelijke keten.

tp-1Leeftijdsverschil
In hun rapport komen de experts van Telecompaper verder tot de conclusie dat vooral jongeren in de leeftijd tussen 12 en 19 jaar bovengemiddeld websites gebruiken om nieuwe abonnementen te zoeken. Het percentage ligt in deze leeftijdscategorie op 49 procent tegenover 44 procent gemiddeld. Sites van telecomaanbieders zijn daarbij populairder dan sites van onafhankelijke aanbieders. Ouderen bezoeken weer bovengemiddeld een winkel, 66 procent versus 31 procent gemiddeld. Deze groep maakt op zijn beurt weer beneden gemiddeld gebruik van websites van telecomaanbieders en onafhankelijke aanbieders, 66 versus 75 procent, om zich te oriënteren.

Merken
Als specifiek naar merken wordt gekeken, valt op dat nieuwe KPN-abonnees zich vooral in een fysieke winkel hebben georiënteerd. Dit geldt ook voor klanten van MVNO AH Mobiel en T-Mobile. Bij klanten van Youfone, Simyo en Ben is dit juist beneden het gemiddelde. Bij eindgebruikers die zich voornamelijk via webistes oriënteerde, lag het aantal klanten dat bij Simpel, HollandscheNieuwe, Simyo en ben uitkwamen hoger dan het gemiddelde AH Mobiel scoort hier laag, evenals KPN.

Advertenties