Onderzoek: Telecomoperators worden centrum van verbonden maatschappij

2 maart 2017

cn-telco-data-sharing-leadTelecomoperators worden de komende jaren het centrum waar de verbonden wereld omheen gaat draaien. Dit stellen de marktspecialisten van Kantar WorldPanel in een recent onderzoek naar de nabije toekomst van telecomoperators.

 

Uit het onderzoek komt naar voren dat de komende vijf tot tien jaar telecomoperators de centrale rol gaan vervullen in de ‘connected’ wereld. Daarbij worden ze ook de belangrijkste consumentenmerken in het telcomsegment, meer nog dan andere telecomleveranciers en de huidige grote spelers Google, Apple en Microsoft.

schermafbeelding-2017-03-01-om-15-11-34

Metamorfose
De telecomoperators ondergaan op dit moment een metamorfose, aldus het onderzoek. Waren de operators met hun netwerken eerst alleen maar ‘dumb pipes’ waardoor het transport van telecomdiensten verliep, tegenwoordig zijn het partijen geworden die partijen, of dit nu mensen zijn of devices, met elkaar verbinden en in het consumentensegment huishoudens koppelen aan entertainment.

Handhaving positie
Om deze positie te kunnen handhaven, moeten de telecomoperators wel (blijven) voldoen aan een aantal belangrijke voorwaarden. Dit is in de eerste plaats het leveren van de beste klantenervaring door hogekwaliteitsverbindingen. Verbindingen moeten snel en betrouwbaar zijn. Wanneer breedband, tegenwoordig voor consumenten een comodity, niet naar verwachtingen presteert, is het afbreukrisico hoog. De verbindingen moeten dus tiptop in orde zijn. Ten tweede, zo geeft het onderzoek aan, moeten telecomoperators rijke content op een unieke en innovatieve manier aanbieden om meer eindgebruikers te krijgen. Tot slot moeten de telecomoperators ervoor zorgen dat zij de hub worden van de totale ‘connected’ klantervaring van consumenten.

Advertenties