Telecomtoezichthouder onderzoekt bundeling telecomdiensten

1 maart 2017

animatie-acm-peppermint-logo1Telecomtoezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzoekt de kansen en risico’s voor consumenten rondom bundeling van telecomdiensten kunnen bieden. Betrokkenen kunnen hierop nu reageren.

 

Volgens de telecomtoezichthouder bundelen consumenten steeds vaker meerdere telecomproducten in één enkele bundel. Het gaat hierbij vooral om het bundelen van vaste telefonie, mobiele telecomdiensten, vast breedbandinternet en televisie of combinaties daarvan. Ook kunnen extra diensten worden toegevoegd, zoals Netflix of sportwedstrijden. Waren eerst vooral combinaties van drie diensten aangeboden, triple play, populair, tegenwoordig is met de toevoeging van mobiele telefonie het vooral quad play wat de klok slaat. Met deze alles-in-een-pakketten spelen de diverse telecomaanbieders in op het gemak van deze klantengroep, geven hen voordeel en overzicht in de verschillende diensten.

7fa2b734a1265e0ec2e6a24451ea1ccf

Analyse ACM
Uit een recente analyse van de ACM blijkt echter dat de bundeling van telecomdiensten ook nadelen kan hebben voor consumenten. De combinatie van vaste en mobiele telecomdiensten in één bundel kan onder meer overstappen naar andere aanbieders moeilijker maken. Ook kan het toevoegen van gratis films en series of sportuitzendingen aan bundels risico’s voor concurrentie geven. Op termijn kan dit allemaal tot minder keuze en minder voordeel leiden.

Consultatie
De ACM wil daarom nu graag van betrokkenen op de telecommarkt vernemen hoe zij tegen deze kansen en risico’s aankijken. Welk scenario met voor- en nadelen is het meest aannemelijk? De ACM verzoekt betrokkenen in een consultatie op de analyse te reageren en de vragen te beantwoorden. Reacties kunnen tot dinsdag 11 april 2017 aan de ACM worden gestuurd.

Advertenties