Gartner: Mobiele apps maken plaats voor virtuele assistenten

23 februari 2017

mobile-appsMobiele apps worden minder gebruikt en virtuele assistenten als Siri juist meer. Dit is de belangrijkste conclusie van een Gartner-onderzoek naar het gebruik van mobiele apps en hun gebruik.VPA’s en messaging apps blijken de toekomst te hebben.

 

Het mondiale mobiele app-gebruik is sterk aan het veranderen. Uit de onderzoeksresultaten van de marktonderzoekers blijkt dat mobiele eindgebruikers minder mobiele apps gaan gebruiken. Het aantal eindgebruikers dat zes tot tien mobiele apps gebruikt, daalde in de onderzochte periode 2015-2016 met 6,2 procent naar een totaal van 33 procent. De daling geldt overigens niet voor het gebruik van specifieke apps voor messaging. Dit gebruik neemt juist toe, zo concluderen de experts. Inmiddels zou 71 procent van de smartphonebezitters dergelijke apps gebruiken, 3 procent meer dan bij het vorige meetmoment in 2015.

schermafbeelding-2017-02-22-om-13-06-35
Opkomst VPA’s
De onderzoekers constateren verder dat het gebruik van Virtual Personal Assistants (VPA) als Siri, Cortona en Google Now juist toeneemt. Dit komt doordat eindgebruikers graag rijkere en meer intensieve gebruikerservaringen willen hebben, aldus het rapport. Eindgebruikers willen graag meerdere diensten gebruiken, zonder daarvoor een app te willen verlaten. Hierdoor wordt de aantrekkelijkheid van VPA’s, maar ook messagingdiensten, groter. Eindgebruikers gebruiken vooral VPA’s om het gebruik van bepaalde apps te omzeilen. Zo vroeg 70 procent van de VPA-gebruikers het weerbericht via een VPA, 44 procent om locaties te vinden en eveneens 44 procent voor nieuwsberichten.

Populariteit messagingdiensten
De groeiende populariteit van messagingdiensten blijkt ook dat deze diensten nu vaker worden gebruikt dan andere meer traditionele social mediadiensten. In de onderzochte landen Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk zijn Facebook Messenger, 81 procent, en WhatsApp, 61 procent, de meest populaire messagingdiensten. In China is dit weer WeChat, 95 procent. De onderzoekers van Gartner besluiten hun onderzoek met de verwachting dat messagingdiensten in de nabije toekomst steeds meer functionaliteiten gaan krijgen om aantrekkelijker te worden dan alleen voor het delen van berichten. De aanval die WhatsApp nu heeft geopend op SnapChat door de uitrol van de status update-functie, is hier een goed voorbeeld van.

Advertenties