Zakelijke VoIP-telefonie groeit in Nederland

22 februari 2017

hosted-voip-300x225De markt voor zakelijke VoIP-telefonie groeit in ons land de laatste twee jaar flink. Dit stellen onderzoekers van ABN AMRO in een recent Insights-onderzoek. Opmerkelijk heeft dit geen effect op de omzet van de Nederlandse zakelijke telecommarkt.

In hun marktsectoronderzoek stellen de onderzoekers van de bank dat de Nederlandse bedrijven op dit moment in een overgangsfase zit van traditioneel bellen naar bellen via VoIP. De afgelopen twee jaar kwam de zakelijke VoIP-markt daarom in een stroomversnelling. Tussen 2014 en 2016 ging de omzet in dit marktsegment vier keer over de kop en steeg het aantal VoIP-lijnen van 74.000 naar ruim 281.000. Voor de komende jaren zal dit marktsegment gaan doorgroeien met gemiddeld 30 procent per jaar.

abn-feb2017_telecom_1
Daling zakelijke telecommarkt
Opvallend is dat ABN AMRO-specialisten aangeven dat de groei van de zakelijke VoIP-markt geen positief effect heeft op de ontwikkeling van de zakelijke telecommarkt. De totale omzet in de periode 2014-2016 van dit marktsegment daalde met 9,5 procent en de onderzoekers verwachten dat deze daling zich doorzet met gemiddeld 4 procent per jaar. De zakelijke telecommarkt in Nederland kan alleen groeien door nieuwe diensten te introduceren of bestaande diensten te integreren, stellen de onderzoekers van ABN AMRO. Vooral geldt dit voor de traditionele aanbieders van zakelijke telecomdiensten. Om minder afhankelijk te zijn van hun traditionele diensten, moeten zij, zo geef te onderzoek aan, hun zakelijke eindgebruikers meer adviseren over de mogelijkheden die zakelijk VoIP-bellen biedt. De onderzoekers van de bank denken hierbij aan pay per use modellen en de integratie van verschillende communicatieoplossingen, zoals UC.

feb2017_telecom_4
Voordelen bedrijven
Bedrijven zien steeds vaker het voordeel van bellen via internet. VoIP kan eenvoudig worden geïntegreerd met mobiele telefonie en CRM- en ERP-systemen die bedrijven gebruiken. De markt voor zakelijk VoIP-bellen wordt verder gestimuleerd door de opmars van clouddiensten, zo geven de onderzoekers verder aan. Veel traditionele service providers, grootzakelijke operators, distributeurs komen met eigen VoIP-platforms. Daarnaast proberen ook IT-dienstverleners een plek te zoeken binnen de zakelijke VoIP-markt, aldus ABN AMRO in het onderzoek.

Advertenties