Onderzoek: OTT heeft geen grote impact op telco-omzet

15 februari 2017

Should-telecoms-care-about-OTTFranse onderzoekers van iDate stellen dat de impact van OTT-diensten op de omzet van telecomoperators best wel meevalt. Andere factoren spelen een belangrijker rol, aldus het rapport.

 

 

OTT-spelers hebben niet echt de impact op de omzet van telecomoperators als vele onderzoeken doen geloven. Dit stellen de Franse telecomexperts in een recent rapport over de invloed van OTT op het telecomveld.  Inmiddels zouden de waarde van OTT-diensten in totaal slechts 2,1 procent van de totale mondiale telecomomzet uitmaken. Dit komt neer op 695 miljard dollar. Tegen 2020 is de impact 3,4 procent. nog steeds laag. De omzet van de totale telecommarkt zal tussen 2016 en 2020 jaarlijks met o,6 procent dalen. OTT-spelers creëren vooral zelf waarde en omzet en niet ten koste van telecomoperators, zo signaleert iDate verder. Het zijn vooral andere factoren die van invloed zijn op de omzet van de telco’s. In het rapport worden onder meer het economische klimaat, interne concurrentie en wet- en regelgeving genoemd. Deze hebben meer invloed op de telecomoperators dan de OTT-spelers.

ott-communication-services-global-revenues-300x177

Andere argumenten
Uit het onderzoek blijkt verder dat innovatie van OTT-spelers ervoor zorgde dat de al kwakkelende omzet uit telecomdiensten, bijvoorbeeld sms en bellen, nog veder daalde. Daarnaast zijn de VoIP- en IP messagingdiensten vaker betaalde diensten en niet veel marktwaarde genereren. Ongeveer 60 procent van de inkomsten uit OTT komt van sociale netwerkadvertenties. Dit kan, volgens de Fransen, worden gezien als additionele inkomsten uit communicatiediensten. Markten die wel sterk in beweging zijn, bevinden zich onder meer in het UC-segment en de cloudcommunicatiediensten, zoals Communications Platforms as a Service (CPaaS), constateert het onderzoek verder.

Alternatieven voor telco’s
De onderzoekers presenteren verder enkele alternatieven waarmee telco’s een alternatief kunnen zoeken voor de impact van OTT-spelers. Deze strategieën kunnen onder meer het blokkeren van OTT-verkeer zijn, bundels maken met OTT-diensten, het aangaan van samenwerkingsverbanden, zelf OTT-diensten ontwikkelen en het toepassen van Rich Communications Services (RCS). Het blokkeren raden de onderzoekers af omdat dit kan leiden tot churn en discussies rondom netneutraliteit. Het maken van speciale bundels met onbeperkt sms’en en bellen kan een goede strategie zijn. Hiermee kunnen zij de prijzen van OTT-diensten omlaag brengen. Samenwerkingsverbanden zijn ook interessant, zeker als die als een lokkertje kunnen fungeren voor data-abonnementen. Wanneer telco’s zelf OTT-diensten gaan ontwikkelen, moeten ze ervoor zorgen dat ze unieke apps ontwikkelen en geen kopie maken van echte OTT-spelers.Voor RCS zien de experts, tot slot, geen goede ontwikkeling in het verschiet. Door het mislukken van eerste initiatieven, stappen telco’s nu over baar VoLTE-diensten.

Advertenties