Onderzoek: Quad play groeit in Nederland

14 februari 2017

quad-play-600Eindgebruikers nemen steeds vaker een quad play-abonnement voor hun vaste internet, telefonie, televisie en mobiel bellen. Dit constateert een onderzoek van de marktexperts van Telecompaper. Vooral vanwege de prijs.

 

Uit het onderzoek van de marktspecialisten blijkt onder meer dat van alle 6,44 miljoen multiplay-abonnementen in het derde kwartaal van 2016 bijna 14 procent of 894.000 abonnementen quad play was. Dit percentage lag voor de zelfde periode in 2015 nog rond de 10 procent. Vaak kiezen eindgebruikers een quad play-abonnement vanwege de prijs. Van de respondenten uit het onderzoek geeft 80 dit aan als belangrijkste reden. Voor consumenten is de prijs van de bundeling van deze diensten vaak lager dan wanneer zij de diensten afzonderlijk zouden afnemen. Voor 65 procent van de respondenten is een quad play-abonnement ook interessant vanwege de extra’s die zij daarbij krijgen. Dit zijn vaak meer belminuten of MB’s.

quad-play_klein

Aanbieders
De grootste aanbieder van quad play is KPN. Eind 2016 noteerde de telecomoperator een groei van 37 procent in het aantal abonnementen. Tele2 is eveneens een aanbieder van dit soort abonnementen. De trend tot quad play was voor twee andere aanbieders juist weer een reden om elkaars activiteiten samen te voegen. Dit zijn Ziggo en Vodafone. De nieuwe joint venture VodafoneZoggo gaat deze diensten nu aanbieden.

Tegenwind
Ondanks de groei van quad play in de Nederlandse markt, signaleren de onderzoekers ook een teken van tegenwind. Zo geeft 72 procent van de ondervraagden aan dat zij meer keuzevrijheid willen hebben als het gaat waar zij hun mobiele abonnement afsluiten. Deze wens voor meer keuzevrijheid beperkt volgens de specialisten van Telecompaper de groeimogelijkheden voor de quad play bundels in de Nederlandse markt

Advertenties