Consumenten kopen nog steeds weinig tablets

8 februari 2017

tablets1De wereldwijde tabletmarkt blijft in mineur, zo stelt een onderzoek  over heel 2016 van IDC. Consumenten kopen nog steeds minder van deze devices, zoadat de mondiale markt in het afgelopen jaar voor de tweede keer op rij daalde.

Het gaat nog steeds niet goed met de mondiale tabeltmarkt. In 2016 daalde het aantal verkochte tablets met 15,6 procent, in totaal 174,8 miljoen devices, ten opzichte van 2015. De onderzoekers stellen dat de dalende tabletmarkt ook effect heeft op de makers. Volgens IDC neemt de importantie van traditionele tablets, zonder bijgevoegd toetsenbord, af en dat heeft effect op de hele markt. Alleen in opkomende markten als het Midden-Oosten/Afrika en Centraal- en Oost-Europa is voor slates nog groei waar te nemen, aldus het onderzoek. Leveranciers kijken daarom steeds vaker naar detachables, tablets met een afneembaar toetsenbord om omzet te boeken. Slates doen dat niet.

schermafbeelding-2017-02-07-om-09-18-59

Markt detachables
Toch blijft ook de markt voor detachables moeilijk, zo stellen de experts verder. Op dit moment wordt de prijs tussen detachables en gewone tablets steeds kleiner, maar leidt nog niet echt tot resultaat. De specialsiten verwachten dat dit wel anders wordt wanneer er meer fabrikanten komen dan de huidige twee. Daarnaast moet ook het ecosysteem worden ontwikkeld en moeten er in de toekomst updates en gebruikersondersteuning komen.

Marktaandelen
Apple voert de ranglijst bij de tablets nog steeds aan, maar in 2016 zag het de verkopen wel teruglopen. Samsung komt op de tweede plaats, gevolgd door de specifieke tablets van Amazon. De vierde en vijfde plek worden ingenomen door Chinese merken, Lenovo en Huawei.

Advertenties