Onderzoek: 4G normaal voor Nederlanders

7 februari 2017

4g-phone-mrt.2015Nederlanders gaan 4G steeds normaler vinden als mobiele toegangstechnologie. Uit onderzoek van de experts van Telecompaper blijkt dat iets meer dan de helft van de Nederlandse mobiele eindgebruikers deze technologie actief gebruikt. Het 4G-telefoonbezit steeg eveneens.

 

In het onderzoek geven de specialisten aan dat aan de hand van hun berekeningen ongeveer 51 procent van allen Nederlandse mobiele eindgebruikers nu actief 4G gebruikt. Ten opzichte van 2013, toen KPN het eerste 4G-netwerk in Nederland lanceerde, was nog maar 2 procent van alle Nederlanders met deze technologie bezig. In de periode 2014-2015, toen de uitrol werd versneld en ook de andere drie aanbieders Vodafone, T-Mobile en Tele2 met een eigen 4G-netwerk kwamen, verdriedubbelde het percentage van 12 procent in augustus 2014 naar 33 procent in september 2015. In februari 2016 lag het percentage op 38 procent en in januari 2017 dus op 51 procent.

schermafbeelding-2017-02-01-om-19-09-23Toename bezit 4G-telefoons
Inherent aan de gestage groei van het 4G-gebruik nam de afgelopen jaren natuurlijk ook het bezit van voor 4G geschikte telefoons toe. Inmiddels geeft 69 procent van de door Telecompaper onderzochte respondenten te beschikken over een voor 4G geschikt toestel. In 2016 was dit nog 54 procent en in 2013, aan het beging van de 4G-hausse, nog 14 procent. Omdat de landelijke uitrol van 4G in maart 2016 is afgerond neemt het aantal eindgebruikers met een 4G-toestel maar dat niet op een 4G-netwerk gebruikt af.

Redenen niet-gebruik
Tot slot onderzochten de specialisten waarom eindgebruikers wachten met overstappen of helemaal geen 4G gebruiken. Voor de respondenten die wachten met overstappen geeft ruim een derde aan dat zij dit in de komende twee jaar nog niet gaan doen. Verder verwacht 22 procent dit jaar over te stappen naar een 4G-abonnement. Volgens jaar in 2018 zal dit 32 procent zijn. De belangrijkste reden om nog geen 4G te gebruiken is dat eindgebruikers niet het geschikte abonnement hebben, 46 procent. Geen toegang hebben tot 4G-diensten wordt, door het complementeren van de uitrol, steeds minder aangegeven als reden. Ook de kosten lijken minder belangrijk te worden. Dit is, volgens de experts, misschien het effect van het afschaffen van deze kosten en het standaard aanbieden van 4G.

Advertenties