Onderzoek: Weinig uitgaven aan betaalde mobiele apps

27 januari 2017

smartphoneSmartphonegebruikers geven over het algemeen weinig geld uit aan betaalde mobiele apps. Dit stellen de marktonderzoekers van Gartner in een recent onderzoek. In-app aankopen nemen echter wel toe. Vooral de ‘millennials’ zijn bereid te betalen voor een mobiele app of doen een in-app aankoop.

 

Smartphonegebruikers zijn nog steeds niet echt bereid om geld te betalen voor een mobiele app, zo constateert het onderzoek. Meer dan de heft van de respondenten geeft aan dat zij geld willen betalen voor een mobiele app, zowel voor betaalde apps als voor in-app aankopen. Wel nemen in-app aankopen nog steeds toe. Eind vorig jaar steeg het percentage van in-app aankopen met 26 procent ten opzichte van 2015. In 2016 stegen de uitgaven aan betaalde mobiele apps met slechts 4 procent. De gemiddelde uitgaven het afgelopen jaar aan betaalde apps kwamen neer op 7.67 dollar en die voor in-app aankopen op 11.59 dollar.

schermafbeelding-2017-01-26-om-11-41-14

 

Minder uitgaven aan betaalde apps
De onderzoekers stellen veder dat uitgaven aan betaalde apps beduidend minder zijn dan aan in-app aankopen. Volgens het onderzoek gaven respondenten die over een periode van drie maanden 15 dollar aan apps uitgaven, deit geld vaker uit aan in-app aankopen dan aan betaalde apps. Dit komt doordat betaalde mobiele apps vaak een prijs hebben van 1,99 dollar of minder , terwijl de activatie van in-app aankopen vaak betekent dat eindgebruikers de waarde van deze apps waarderen. Daarom zijn ze vaak ook vaker bereid om meer uit te geven aan in-app aankopen, aldus het rapport.

Leeftijden
Tot slot keken de experts ook naar de leeftijden om vast te stellen wie nu betalen voor mobiele apps of bereid zijn in-app aankopen te doen. Zij constateerden dat vooral de leeftijdscategorie van de oudere millennials, die tussen 25 3en 33 jaar, vaker bereid is tot betalen voor mobiele apps of het doen van in-app aankopen. Zo geven zij gemiddeld 19 dollar per kwartaal uit aan in-app aankopen en 13,40 dollar aan betaalde mobiele apps. Daarna komt de Generatie-X, 35-44 jaar, die eveneens meer uitgeven aan in-app aankopen dan betaalde apps. Daarnaast geven vrouwen minder uit aan mobiele apps dan mannen. Ook gebruiken zij mobiele apps minder. Het liefst gebruiken vrouwen freemium-apps, zo besluiten de experts hun onderzoek.

Advertenties