Nederlandse virtuele mobiele aanbieders doen het goed

11 januari 2017

SIM cardsHet gaat goed met de Nederlandse virtuele mobiele operators. Dit stelden de marktonderzoekers van Telecompaper eind december 2016 op basis van de resultaten uit het derde kwartaal van het afgelopen jaar. Zij hebben meer eindgebruikers en de markt is volop in beweging.

 

Uit het kwartaalonderzoek van de telecomspecialisten komt naar voren dat het aantal eindgebruikers van mobiele virtuele operators in het derde kwartaal is toegenomen naar 6,8 miljoen. Tussen maart en september van het afgelopen jaar groeide de markt met 29 procent. Inmiddels wordt 34 procent van alle Nederlandse gebruikte simkaarten geleverd door een virtuele mobiele operator. De Nederlandse virtuele markt wordt ongeveer gelijk verdeeld tussen de virtuele merken van de grote mobiele operators, 3,3 miljoen eindgebruikers, en de zelfstandige MVNO’s met 3,4 miljoen eindgebruikers.

ruim-530-000-zakelijke-sims-via-mvno-s-in-omloop

Segmenten en marktaandelen
Populair zijn vooral de no-frills-diensten en MVNO-diensten van vaste aanbieders. Het no-frills segment blijft met 50 procent het grootste marktsegment binnen dat van virtuele mobiele diensten. Vergelen met Q1 2016 groeide dit marktsegment in Q3 2016 met 4,9 procent. Hierna komen de virtuele merken die zich op een etnische of internationale doelgroep richten. Dit segment omvat een derde van de totale markt. Het marktsegment van virtuele mobiele diensten van vaste aanbieders steeg ook flink, met maar liefst 15,5 procent. KPN-dochter Telfort heeft het meeste marktaandeel, gevolgd door Lebara, Lycamobile, HollandscheNieuwe en Simyo. Deze merken hebben 61,7 procent van de markt in handen. Eind maart 2016 was dit nog 62,8 procent. De markt voor virtuele operators blijft in ons land wel flink onder druk staan,. In totaal zijn er nu 47 verschillende merken.

Toekomstige ontwikkelingen
Ook dit jaar, in 2017, zal de Nederlandse markt voor virtuele mobiele operators flink in beweging blijven, zo verwachten de experts. Onder meer zal Ziggo ophouden te bestaan als virtuele mobiele operator door de joint venture met Vodafone. Ook andere merken zijn recent overgenomen. Naast aanbieders die ophouden te bestaan, komen er dit jaar ook weer aanbieders bij, vooral in het zakelijk segment, aldus het onderzoek. MVNO’s in het consumentensegment die alleen basale diensten bieden, gaan het moeilijk krijgen. Door de sterke concurrentie zullen zij hun positie moeten heroverwegen en nieuwe diensten gaan aanbieden, value-added of via OTT.

Advertenties