Home > Branchenieuws, Consumenten, Mobiele devices, Omzet, Onderzoek, Smartphones, Wearables > Gartner: Smartphoneverkoop 2017 blijft gelijk

Gartner: Smartphoneverkoop 2017 blijft gelijk

9 januari 2017

android-smartphone-userDe mondiale verkoop van smartphones blijft dit jaar min of meer gelijk aan die van 2016. Dit stellen de marktspecialisten van Gartner in een recent onderzoek naar de stand van zaken voor de devicemarkt voor dit jaar. Fabrikanten en operators moeten nieuwe manieren gaan vinden om consumenten te gaan verleiden tot aankoop van een device.

 

De mondiale smartphoneverkoop zal ook in dit jaar niet spectaculair gaan toenemen, zo voorspellen de marktexperts. Zij berekenen in hun onderzoek dat er dit jaar wereldwijd 1,893 miljard smartphones over de toonbank gaan. Voor 2016 zijn dit er 1.888 miljard stuks. Alleen binnen de Aziatische markt gaan de smartphoneverkopen toenemen, aldus de onderzoekers.  Wel doet de mondiale smartphoneverkoop het nog wel erg goed in vergelijking met de verwachtingen voor andere hardware-devices, zoals pc’s. In deze categorie daalt de afzet spectaculair dit jaar.

schermafbeelding-2017-01-08-om-11-47-36

Meerdere gevolgen
De stagnerende smartphoneverkoop heeft volgens het onderzoek meerdere gevolgen. Zo stagneert ook de gemiddelde verkoopprijs van smartphones. Dit komt vooral doordat de markt in hoog tempo verzadigd raakt en innovatie langzamer gaat. Consumenten hebben op dit moment minder noodzaak om hun mobiele telefoons te upgraden met de laatste modellen. Tijdens de smartphone boom wisten fabrikanten en operators consumenten nog te verleiden naar duurdere high-end devices, maar dit is nu niet meer zo. Nu beschikken smartphones, onafhankelijk van het merk, al vaak over de laatste technologie. Onderscheid is er nu dus niet meer. Consumenten zoeken het nu meer in nieuwe ervaringen en apps als virtual reality sets, virtual personal assistant speakers en wearables, aldus Gartner.

Advies
De onderzoekers adviseren fabrikanten en operators hun aandacht te verleggen naar nieuwe terreinen om consumenten aan zich te (blijven) binden. Denk hierbij vooral aan software en diensten die samen met een smartphone kunnen worden aangeboden als toegevoegde waarde. Dit betekent ook dat hardwareleveranciers steeds vaker zich zullen moeten binden met leveranciers van diensten om consumenten te verleiden, zo besluit het onderzoek.

Advertenties