Telecompaper: Langzamere groei breedbandmarkt in Q3 2016

7 december 2016

NEDERLAND AAN DE BREEDBANDDe Nederlandse breedbandmarkt is in het derde kwartaal van 2016 minder hard gegroeid dan in de eerste twee kwartalen van dit jaar. Dit stellen de marktspecialisten van Telecompaper in hun meest recente kwartaalonderzoek.

Volgens de telecomspecialisten in hun Q3 2016-kwartaalonderzoek groeide de penetratie van breedband in ons land tot in totaal 7,28 miljoen aansluitingen. De penetratie komt hiermee op 93,6 procent. In totaal kwamen er in het afgelopen kwartaal 37.000 breedbandaansluitingen bij. De omzet in het derde kwartaal uit breedband bedroeg ruim 465 miljoen euro. In totaal zullen er in 2016 2,5 procent meer breedbandaansluitingen bijkomen.

schermafbeelding-2016-11-30-om-15-53-53Aandelen breedbandtechnologie

De belangrijkste motor achter de groei van breedband in ons land is de voortgaande uitrol van glasvezel. In Q3 2016 groeide het aantal glasvezelaansluitingen met 2,9 procent. Inmiddels vertegenwoordigt deze technologie 15 procent van de totale breedbandmarkt. Breedband via de kabel blijft het populairst met in totaal 3,3 miljoen aansluitingen. In het derde kwartaal van dit jaar daalde het aantal DSL-aansluitingen met ,3 procent naar een marktaandeel van onder de 40 procent. De grootste breedbandleverancier, Ziggo, constateerde in Q3 2016 een groei van dubbele procentpunten naar iets meer dan 3,1 miljoen aansluitingen. In totaal heeft deze aanbieder nu een marktaandeel van 43 procent. KPN en haar merken Telfort, XS4ALL en Edutel, de nummer 2 op de breedbandmarkt, hadden een groei van 6.000 aansluitingen, maar verloor wel 0,1 procent marktaandeel. De groei van overige aanbieders, vooral kleinere aanbieders met glasvezelnetwerken, was iets hoger dan de gecombineerde groei van Ziggo en KPN.

Toekomstige ontwikkeling
Wat betreft de toekomstige ontwikkeling van de Nederlandse breedbandmarkt, constateren de onderzoekers dat tussen 2016 en 2020 het aantal aansluitingen met 1,9 procent gaat groeien. Op het gebied van omzet bedraagt deze in de periode 2016-2020 1,3 procent per jaar.

Advertenties