Q3 2015: Nederlandse mobiele markt verbetert licht

2 december 2016

Het gaat weer ietsje beter met de omzet van de Nederlandse mobiele markt. Dit stellen de telecomspecialisten van Telecompaper in hun meest recente kwartaalonderzoek. Ondanks goed cijfers over Q3 2016 al de omzet in heel 2016 toch gaan dalen.

 

Uit het kwartaalonderzoek over het derde kwartaal van 2016  blijkt dat de omzet van de mobiele markt in Nederland met 3,5 procent is toegenomen ten opzichte van Q2 2016. Dit is opmerkelijk omdat de afgelopen jaren de omzet in het derde kwartaal vaak negatief was. Ten opzichte van dezelfde periode in 2015 is er echter wel een daling waar te nemen, zo stellen de experts. De omzet daalden ten opzichte van Q3 2015 met 4,4 procent. Mobiele operators hebben het nog steeds moeilijk als het gaat om prijsdruk en een hevige onderlinge concurrentie.

Marktaandelen
De mobiele operators ervaren de prijsdruk en onderlinge concurrentie ook als een echt probleem. Omzetten dalen. Bij KPN daalde de omzet in Q3 2016 het minst. Het marktaandeel groeide met 1,3 procent. De operator is daardoor nog steeds marktleider op de mobiele markt met een aandeel van 43 procent. De marktaandelen van T-Mobile en Vodafone Nederland staan het meest onder druk, zeker in vergelijking met Q3 2015. T-Mobile noteerde zelfs de sterkste daling op jaarbasis met 8,8 procent. Dit komt vooral door verlies op de prepaid-markt en prijsdruk. Op kwartaalbasis daalde de omzet met 1 procent naar een totaal marktaandeel van 21 procent. Vodafone Nederland noteerde ook een daling van 1 procent naar 32 procent marktaandeel. Voor deze mobiele operators liggen de problemen vooral bij prijsdruk en lagere roaminginkomsten. Tele2 zag de omzet in het derde kwartaal van 2016 als enige toenemen tot een marktaandeel van 4 procent. Voor heel 2016 verwachten de specialisten van Telecompaper dat de Nederlandse mobiele markt met 3,7 procent daalt naar een totale omzet van 4,7 miljard euro.

Ontwikkeling tot 2020
De specialisten keken ook nog naar de ontwikkelingen voor de jaren tot 2020. Zij verwachten dat in de periode 2015-2020 de mobiele markt in Nederland krimpt met een negatieve jaarlijkse groei van 1,5 procent. Tegen 2020 moet de omzet op 4,6 miljard euro liggen. Belangrijke oorzaken voor deze daling zijn onder meer verdere concurrentie tussen de mobiele operators, ook met straks de joint venture tussen Vodafone Nederland en Ziggo. Verder is de groei van data nog steeds onvoldoende om de daling van telefonie en sms te compenseren. Andere factoren die op de verdere daling van invloed zijn, zijn onder meer regulering en de afschaffing van roaming in de lidstaten van de Europese Unie, de transparantie van mobiele kosten en druk op ARPU door multipay-diensten als quad play.