Mobiel belangrijk voor online advertentiemarkt

28 november 2016

mobileappadsMobiel is essentieel geworden voor de online advertentiemarkt in Europa. Dit constateert een onderzoek van brancheorganisatie IAB Europe in samenwerking met IHS Markit.

 

Uit het onderzoek naar de online advertentiemarkt in Europa in de eerste helft van 2016 blijkt dat advertenties op mobiele devices de voornaamste motor achter de groei van de online advertentiemarkt waren. De omzet uit mobiele advertenties steeg met maar liefst 61,3 procent. De omzet uit advertenties via mobile search stegen in de eerste helft van dit jaar met 57,3 procent.

Totale omzet
In H1 2016 groeide de totale online advertentiemarkt met 13,4 procent naar een omzet van in totaal 18,6 miljard euro. Bij online advertenties namen Centraal- en Oost-Europa het initiatief. West-Europa bleef iets achter, aldus de onderzoekers. Online video advertising wordt ook steeds meer gewoon. In de eerste helft van 2016 steeg de omzet hieruit met 46 procent naar een bedrag van 1,6 miljard euro.