ABN AMRO: Telecommarkt nog steeds in transitie

21 november 2016

abn-amroDe telecommarkt is nog steeds in een transitie, zo stellen de markspecialiste van ABN Amro in een recente update van hun Insights van de telecomsector. De daling van de omzet vlakt dit jaar af, maar investeringen in de sector nemen pas van 2018 weer toe.

De telecomsector past zich aan het veranderende consumentengedrag en verkeert daarom nog steeds in een transitiemethode, aldus de bankspecialisten in hun update. De inkomsten uit traditionele diensten blijven teruglopen, onder meer door de opkomst van OTT-diensten. Aanbieders van telecomdiensten veranderen daarom de structuur van hun abonnementen, maar op dataverkeer is het erg moeilijk om een groeiende omzet te realiseren. Daarnaast lopen de ontwikkelingen op de zakelijke markt vertraagd achter bij de consumentenmarkt, dus ook daar blijven telecomaanbieders last ondervinden. Voor 2016 zien de experts een daling van de omzet van 1 procent, maar deze vlakt af. In totaal is de omzet in de telecombranche de afgelopen 8 jaar met 16,4 procent gedaald.schermafbeelding-2016-11-18-om-10-00-22
Consolidatie en investeringen
De experts verwachten verder dat consolidatie binnen de telecommarkt steeds meer aantrekkelijke zakelijke propositie gaat worden Dit komt ten eerst doordat eindgebruikers kritischer zijn geworden over hun aanbieder omdat altijd verbonden zijn een eerste levensbehoefte is geworden. Daarnaast zijn er veel investeringen nodig in netwerkkwaliteit en/of –dienstverlening. In internationaal opzicht is dit nog wel lastig, daarom is, volgens ABN AMRO binnenlandse consolidatie aantrekkelijker. Wat betreft investeringen, voorzien de experts een toename vanaf 2018. Dit komt vooral door de uitrol van 5G, wat vanaf 2020 operationeel moet worden.

Strategische trends
Tot slot zien de specialisten van de bank ook nog een aantal strategische trends op langere termijn voor de telecomsector. In de eerste plaats zien zij het aantal gebundelde diensten toenemen. Door meer diensten tegelijkertijd af te nemen, zijn eindgebruikers winstgevender en blijven zij langer klant. Het aanbieden van quad play door telecomoperators loont daardoor. Ten tweede zoeken telecomoperators naar nieuwe inkomstenbronnen, onder meer om het verlies van omzet uit bellen en sms te compenseren. Nu wordt meer aan het leveren van VoIP gedacht of het Internet of Things (IoT). Tot slot, zo geeft het onderzoek aan, proberen telecombedrijven zich te onderscheiden met het aanbieden van exclusieve content.