Big data vaak ingezet door Nederlandse telecomoperators

10 november 2016

big-dataNederlandse telecomoperators lopen voorop als het gaat om het gebruik van big data voor analysedoeleinden in het Nederlandse bedrijfsleven. Dit stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ook het totale gebruik van big data in de zakelijke sector neemt toe.

Nederlandse telecombedrijven zijn koploper als het gaat om het analyseren van grote hoeveelheden gegevens of big data. Volgens het onderzoek van de statistici  voert maar liefst 44 procent van alle Nederlandse telecomoperators analyses uit van big data. Onder big data verstaan de onderzoekers enerzijds gegevens die interne apparaten of sensoren leveren en anderszins gegevens die door big data bronnen van buiten het bedrijf worden aangeleverd. De analyses van deze gegevens worden vaak uitgevoerd met behulp van software en andere speciale tools. De Nederlandse telecomoperators beschikken vooral over grote eigen gegevensbestanden en 30 procent van de telecomoperators viert daarop big data analyses uit. Deze analyses worden vooral door de eigen medewerkers uitgevoerd, zo concludeert het onderzoek van het CBS.big-data-analyses-door-bedrijven-10-of-meer-werkzame-personen-bedrijfstak-2015-16-11-07Vooral in grote bedrijfsleven
Wanneer wordt gekeken naar het analyseren van big data door bedrijven van 10 medewerkers en meer, komt naar voren dat een op de vijf analyses uitvoert. Vooral grote bedrijven doen dit. Van de onderzochte bedrijven met 500 of meer medewerkers ligt het percentage op 42 procent. Naast telecomoperators wordt big data analyse vooral door verzekeraars ingezet, reisbureaus en de transportsector.

big-data-analyses-door-bedrijven-10-of-meer-werkzame-personen-2015-16-11-04

Eigen analyse
Van alle onderzochte bedrijven voert 17 procent zelf zijn data analyses uit. Naast de telecomsector zijn dit de verzekeringssector en onderzoeksinstellingen. Deze bedrijven zetten ook het meest de eigen medewerkers in voor deze taak, maar verzekeraars, 28 procent in 2015, zetten hiervoor ook wel derde partijen in. Van alle bedrijven liet een op de tien zijn data analyseren door een derde partij, zo besluit het onderzoek.