Tabletmarkt blijft maar in mineur

2 november 2016

tablet2Het gaat nog steeds niet goed met de mondiale tabletmarkt, zo stellen de marktspecialisten van IDC in hun kwartaalonderzoek over Q3 2016. De verkopen daalden opnieuw vergeleken met een jaar eerder. Low-cost tablets, slates en nu ook detachables, doen het goed in de markt.

 

De mondiale tabletmarkt blijft maar kwakkelen, zo constateren de marktspecialisten in hun kwartaalrapport oer Q3 2016. In totaal gingen er de afgelopen vier maanden 43 miljoen tablets wereldwijd over de toonbank. Dit was 14,7 procent minder vergeleken met dezelfde periode in 2015. Positief puntje is wel dat deze verkopen 9,8 procent hoger zijn dan in het tweede kwartaal van 2016. Dit komt, zo stelt IDC, doordat alle grote leveranciers zich al voorbereiden op de komende feestdagen. De meest verkochte tablets zijn in het low-cost segment met prijzen onder de 200 dollar. Dit geldt al een tijd voor de slate-tablets, maar is nu ook merkbaar in het detachable-segment. Detachable tablets worden nu door het grote publiek gezien als goedkope vervangers voor PC’s. De slate-markt wordt daarnaast geholpen doordat deze tablets n vaker in combinatie met een ander device worden verkocht. Zo verkoopt Amazon zijn Fire-tablets nu vaker in combinatie met zijn stand alone virtuele assistent Alexa.

schermafbeelding-2016-11-01-om-08-56-12

Marktaandelen leveranciers
Apple is nog steeds marktleider, hoewel de verkopen van alle types iPads in Q3 2016 met 6,2 procent daalden ten opzichte van Q3 2015. Bijna twee derde van alle verkopen dit jaar was een iPad.  Samsung volgt op de tweede plaats en lijkt weinig last te hebben voor zijn tabletverkoop van het mislukken van de Galaxy Note 7. Toch daalden de verkopen met 19,3 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015.Amazon zag zijn verkopen juist toenemen en komt op de derde plaats. Plaats vier en vijf zin voor Lenovo en Huawei. De eerste zag zijn verkopen dalen, terwijl de laatste zijn verkopen erg zag toenemen.

Advertenties