Mobiel bereik in dorpen vaak nog belabberd

1 november 2016

Mobiel bellen en internetten in veel Nederlandse dorpen is nog steeds erg lastig. Dit blijkt uit recent onderzoek van de NOS en de regionale omroep. In de provincie Drenthe en Noord-Brabant zijn inwoners het meest ontevreden.

 

Mobiel bellen moet tegenwoordig gewoon overal kunnen. Ook de mobiele operators geven aan dat de dekking in Nederland bijna 100 procent is. Toch blijken inwoners uit veel dorpen nog altijd een slechte mobiele dekking te hebben, zo blijkt uit het onderzoek  onder 23.000 respondenten. Voor inwoners in deze dorpen is het vaak onmogelijk om thuis mobiel te kunnen bellen, sms te versturen of mobiel te internetten. Ook 112 is soms niet bereikbaar Wanneer mensen toch mobiel willen bellen, gaan zij vaak naar een speciale plek om toch bereik te hebben.

schermafbeelding-2016-10-31-om-09-46-44

Regionale verschillen
De onderzoekers constateren dat er tussen de afzonderlijke regio’s wel grote verschillen bestaan als het gaat om ervaring met mobiel bellen. In de provincies Noord-Brabant, met een gemiddeld ontvangstcijfer van 5,1, zijn inwoners het meest ontevreden. Deze provincie wordt gevolgd door Drenthe met een cijfer van 5,2. In de provincies Zuid-Holland, 6,9, zijn inwoners van dorpen het meest tevreden. Het dorp met de meeste klachten, 3,6, is Westerveld in Drenthe. Vooral uit de dorpen Wilhelminaoord en Vledderveen wordt erg geklaagd over mobiel bereik. Inwoners zoude daar nauwelijks mobiel kunnen bellen. Sint-Oedenrode komt met een cijfer van 3,7 op de tweede plaats. Inwoners van Cappelle a/d IJssel, 8,3, en Urk, 8,1, zijn het meest tevreden over hun mobiele bereik.

schermafbeelding-2016-10-31-om-09-45-23
Oplossing probleem
De onderzoekers vroegen KPN, een van de mobiele aanbieders, hoe het komt dat dekking in sommige dorpen echt slecht is. KPN schat dat er op dit moment in 1 procent van Nederland geen mobiele dekking is. Volgens de operator hangt dit vooral af van de dekking van zendmasten. Waar er geen zendmasten staan of voldoende, zijn nog steeds zogenaamde witte plekken. KPN investeert flink in de mobiele dekking, maar heeft ook niet alles in de hand. Plaatsing van zendmasten zijn onderhevig aan vergunningen. Bewoners kunnen hiertegen procedures aanspannen, zeker als zendmasten dichtbij hun woningen zijn gepland. Vooral deze inspraakprocedures zorgen er, aldus KPN, voor dat er soms minder dekking is.

Verantwoording
 De onderzoekers  geven aan dat hun onderzoek onder 23.000 respondenten niet als representatief voor heel Nederland moet worden opgevat. Zij stellen dat mogelijk inwoners met klachten eerder deelnemen aan een dergelijk onderzoek dan mensen die dat niet hebben. Bovendien is er weinig respons uit grote steden, zoals Amsterdam, zodat ook niet echt een landelijk beeld kan worden geschetst. Wel kunnen met het onderzoek gemeenten, provincies en operators met elkaar worden vergeleken en kunnen zo probleemgebieden worden opgespoord.

Advertenties