Compensatie bij telecomstoringen definitief wettelijk verplicht

1 november 2016

wetgeving-1030x643Compensatie van consumenten en zakelijke eindgebruikers bij telecomstoringen van meer dan 12 uur wordt per 1 juli 2017 definitief wettelijk verplicht. Dit meldt het ministerie van Economische Zaken.

 

Vanaf 1 juli 2017 worden telecomoperators wettelijk verplicht hun consumenten en zakelijke eindgebruikers te compenseren bij een storing van 12 uur en langer. Dit maakt het ministerie  bekend. Hiervoor is nu een minimumvergoeding vastgesteld van 1 euro. Dit is voor zowel klanten met een abonnement of prepaid. Bij een storing van tussen de 12 en 24 uur hebben eindgebruikers recht op ten minste een dertigste deel van de maandelijkse abonnementskosten. Voor een storing tussen de 24 en 48 uur is dit twee dertigste. Voor langer loopt dit deel op. Voor prepaidklanten is de vergoeding per 24 uur storing vastgesteld op 0,50 cent. Naast deze minimumvergoeding staat het operators ook vrij om eindgebruikers in plaats van een financiële compensatie andere compensatie te bieden, zoals extra data of beltegoed. Wel geldt hierbij dat klanten hiermee persoonlijk uitdrukkelijk akkoord gaan.

telecomproviders-wettelijk-verplicht-vergoeding-bij-storing

Reactie minister Kamp
In een reactie op het definitief worden van de compensatieregeling zegt verantwoordelijk minister Kamp dat het absoluut redelijk is dat eindgebruikers compensatie krijgen bij telecomstoringen. Internet en telefonie zijn volgens hem onmisbaar geworden in de maatschappij. Storingen leiden daarom niet alleen tot persoonlijk ongemak, maar ook tot schade aan de economie. Hij benadrukt dat de wettelijke regeling alleen een minimumvoorwaarde stelt. In zijn ogen kunnen telecomoperators zich onderscheiden van de concurrentie door hun eindgebruikers meer compensatie te geven. De wettelijke regeling is inmiddels gepubliceerd in de Staatscourant.(https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-56649.html)

Advertenties