Strategy Analytics: Smartphonemarkt vindt langzaam weg omhoog

31 oktober 2016

130524122926-smartphone-street-story-topDe mondiale smartphonemarkt vindt dit jaar toch langzaam zijn weg weer omhoog. Dit stellen de marktspecialisten van Strategy Analytics op basis van de kwartaalcijfers over Q3 2016. Goedkope Chinese merken doen het goed en de meeste nieuwe vraag naar smartphones is in opkomende markten.

De mondiale vraag naar smartphones is, na een rampzalige eerste helft van 2016, weer langzaam aan het opkrabbelen. De cijfers over Q3 2016 laten weer een toename zien ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Volgens de marktspecialisten gingen er in het afgelopen kwartaal in totaal 375,4 miljoen smartphones over de toonbank, ten opzichte van de 354,2 miljoen in Q3 2015. Dit is een jaarlijkse groei van 6 procent. Dit is tevens de sterkste groei in heel 2016. Belangrijk voor de groei zijn onder meer nieuwe productlanceringen, zoals van Apple, Huawei en anderen, in het tweede deel van 2016. De vraag naar nieuwe smartphones groeit in opkomende regio’s als Latijns-Amerika, Oost-Europa en China. Deze laatste markt is wel erg aan fluctuaties onderhevig.

schermafbeelding-2016-10-27-om-09-46-56

Merken en marktaandelen
De onderzoekers constateren tevens dat goedkope Chinese merken, zoals OPPO en Vivo, het goed doet doen. Samsung is nog steeds met 20 procent marktleider op de wereldwijde smartphonemarkt, maar dit aandeel daalde vanaf 24 procent. De problemen met de Galaxy Note 7 droegen hier flink aan bij. Door de mislukking van dit toestel zien de specialisten nu een gat in het portfolio dat pas met de komst van de Galaxy S8 in 2017 kan worden opgevuld. Apple’s aandeel daalde met 5 procent naar 12 procent marktaandeel. Apple heeft nieuwe producten gelanceerd en kan profiteren van de problemen bij Samsung, maar verkopen blijven achter. Vooral in Europa en in China constateert Strategy Analytics een vorm van Apple-vermoeidheid.  Huawei is nog steeds derde met 9 procent aandeel, maar dit staat ook onder druk. Vooral van goedkope Chinese aanbieders. Bijvoorbeeld OPPO. Deze fabrikant was de snelstgroeiende leverancier, met 140 procent naar een aandeel van 6 procent, in het afgelopen kwartaal. Collega Vivo groeide van een marktaandeel van 3 procent in Q3 2015 naar 5 procent in het afgelopen kwartaal. Tot slot noemen de specialisten het Chinese merk LeEco als veelbelovende nieuwe fabrikant van goedkope smartphones.

Advertenties